Iranian Agriculture News Agency

حاجی‌وند در گفتگو با ایانا :

140 رقم از محصولات سردسیری در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی از در اختیار گذاشتن 140 رقم محصولات سردسیری به بخش خصوصی در 2 تا 3 سال اخیر خبر داد.

 140 رقم از محصولات سردسیری در اختیار  بخش خصوصی قرار گرفت

شکر اله حاجی‌وند رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به در اختیار گذاشتن 140 رقم محصولات سردسیری به بخش خصوصی در 2 تا 3 سال اخیر، گفت: این ارقام برای تولید نهال به نهالستان‌های بخش خصوصی واگذارشده است.

وی با تاکید بر  واگذاری ارقام معرفی شده گردو در این موسسه و احداث باغ مادری این محصول در منطقه تویسرکان، افزود: نهال عاری از ویروس با لیبل آبی گردو در باغ مادری مدرن تویسرکان برای اولین بار در کشور در حال تولید است.

وی با اشاره به آسیب هرساله بسیاری از باغ های گردو به دلیل سرمازدگی، افزود: با آموزش و ترویج تکنیک سرشاخه کاری، تغییر تاج و توزیع رقم مناسب در بین باغداران باغات کم بازده و یا با بهره پایین را به ارقام تجاری تبدیل و با استفاده از ارقام دیر برگده در درخت گردو سعی شده با سرمازدگی مقابله شود.

 انتقال 60 رقم امیدبخش بادام درختی به 9 منطقه کشور 

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی، یادآور شد: به دلیل خسارت سرما به درختان بادام درختی، 60 رقم امیدبخش بادام درختی به 9 منطقه کشور منتقل شد؛ این ارقام دارای محصول خوب و قابل قبولی بدون آثار سرمازدگی بوده که خوشبختانه امسال این ارقام انتخاب و شناسایی شده و در برخی مناطق باغات تجاری از این ارقام احداث شده است.

اجرای سرشاخه کاری باغات قدیمی پسته در 11 استان

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به محصول پسته اشاره کرد و گفت: سرشاخه کاری باغات قدیمی پسته در 11 استان با توسعه و ترویج دانش سرشاخه کاری انجام می شود.

حاجی وند ادامه داد: سرشاخه کاری باغات قدیمی در استان‌های کرمان، یزد، البرز، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و قم در حال اجرا است.

به گفته رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی، باغ مادری پسته در استان‌های اصفهان و قم نیز با 18 رقم انتخاب شده توسط پژوهشکده پسته با مشارکت بخش های خصوصی ایجادشده است.

وی با اشاره به اینکه آفت پسیل پسته خسارت زیادی به باغات این محصول وارد می‌کند، گفت: سال گذشته با انتقال دانش فنی کنترل این آفت توسط پژوهشکده پسته  با یک پروتکل متفاوت، با استفاده از  انواع ترکیبات گوگرد به همراه مواد صابونی احصاء قابلیت انتقال و ترویج وسیع آن به وجود آمد.

حاجی وند با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای بهره‌برداران، یادآور شد: روزانه در سطح این موسسه دوره های آموزشی متنوعی به صورت مجازی انجام می شود، همچنین رویدادهایی خاص باغبانی با مشارکت پزوهشکده ها و مراکز استانی در حال اجرا است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید