Iranian Agriculture News Agency

افزایش 22،5 درصدی سطح زیر کشت پنبه و پیش بینی 26 درصدی تولید در خراسان شمالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال 1400 بالغ بر 9072 هکتار پنبه در استان کشت شد که نسبت به سال قبل22،5 درصد سطح زیر کشت افزایش داشته است و پیش بینی می شود حدود 25 هزارتن وش پنبه تولید شود که نسبت به سال قبل 26 درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

افزایش 22،5 درصدی سطح زیر کشت پنبه و پیش بینی 26 درصدی تولید در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، عبداله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: پنبه یکی از محصولات اساسی است که پیشینه خوبی در استان دارد و به دلیل پتانسیل تولیدی این محصول، زراعت آن در استان درحال توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: 8 کارخانه پنبه پاک کنی در استان وجود دارد که 4 کارخانه در شهرستان مانه و سملقان قطب تولید پنبه ی استان فعالیت دارند.

یوسفی بیان کرد: بالغ بر 208 تن بذور اصلاح شده پنبه بین پنبه کاران استان برای کشت توزیع شده که 62 درصد بذور مصرفی را بذور اصلاح شده تشکیل می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکی از کارخانه های پنبه پاک کنی استان نسبت به کشت قراردادی اقدام نموده که دو هزار هکتار از سطح زیر کشت پنبه استان با این کارخانه قرارداد بسته شده است.

وی اضافه کرد: برای اجرای کشت قراردادی پنبه در استان، تامین کود و نهاده های مورد نیاز، آموزش های ترویجی، ارائه خدمات فنی و خرید محصول برداشت شده توسط کارخانه طرف قرارداد، تامین و به پنبه کار ارائه می شوند.

یوسفی گفت: به لحاظ تجاری نیز در سال جاری بازرگانی و خرید و فروش پنبه از رونق خوبی برخوردار بوده که باعث افزایش بهره روی و تولید این محصول شده است.

وی با اشاره به استفاده کشاورزان و پنبه کاران استان در استفاده از دانش روز در کشاورزی گفت: تولیدات استان نشان می دهد کشاورزان در بحث تغذیه، کنترل آفات و امراض و کشت و برداشت مکانیزه از دانش فنی برخوردارند که این امر حاصل آموزشهای ترویجی مدیریت هماهنگی کشاورزی سازمان و استقبال خوب کشاورزان بوده است.

وی گفت: نتیجه استفاده کشاورزان از دانش فنی روز نیز افزایش سطح تولید که بطوریکه متوسط عملکرد محصول پنبه در سال جاری حدود 3،5 تن گزارش شده در حالیکه میانگین کشوری حدود 2 تن است.

یوسفی افزود: در سنوات گذشته پنبه کاران استان نمونه ملی کشوری شدند، و پنبه تولیدی این استان نیز به لحاظ رنگ و طول الیاف و سایر ویژگیهای فنی از کیفیت و مرغوبیت بسیار خوبی برخوردار است که همین امر اهمییت این زراعت را در استان دو چندان کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید