Iranian Agriculture News Agency

مویدی:

هنرستان‌های وابسته به جهاد کشاورزی به 39 هنرستان رسید

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: هنرستان‌های وابسته به جهاد کشاورزی به 39 هنرستان رسید.

هنرستان‌های وابسته به جهاد کشاورزی به 39 هنرستان  رسید

علی‌اکبر مؤیدی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های وابسته جهاد کشاورزی، گفت: در راستای طرح تربیت کشاورزان آینده تا شهریورماه سال جاری با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش تعداد 15 مجوز هنرستان وابسته صادرشده که هنرستان‌های وابسته به جهاد کشاورزی به 39 هنرستان افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: در این میان اولین هنرستان دخترانه وابسته جهاد کشاورزی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در شهر شیراز ایجادشده است.

مویدی بابیان اینکه در سال تحصیلی 1401-1400 تعدادی از مراکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها نیز اقدام به اخذ مجوز احداث هنرستان وابسته کرده‌اند، یادآور شد: این مهم در راستای مأموریت‌ها و وظایف موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و به‌منظور توسعه و توانمندسازی دانشی و مهارتی سرمایه‌های انسانی بخش کشاورزی و توسعه و ارتقای مهارت‌های شغلی کشاورزان آینده است.

وی تصریح کرد: در سال تحصیلی 1400-1399 تعداد 1000 هنرجو در 26 رشته کاردانش ازجمله مکانیک تراکتور و تیلر، کشت و کار مکانیزه، تعمیر موتورهای سبک کشاورزی، تعمیر ماشین‌های ثابت کشاورزی، تعمیر سیستم انتقال نیرو و هیدرولیک تراکتور، پرورش صنعتی دام‌های سنگین (گاو و گاومیش)، پرورش صنعتی دام‌های سبک (گوسفند و بز)، مرغداری صنعتی، تکثیر ماهیان گرم آبی، پرورش ماهیان گرم آبی، تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی، پرورش میگو، پرورش و تولیدات زنبورعسل و کرم ابریشم، تحصیل‌کرده‌اند.

وی، زراعت غلات و حبوبات، کشت گیاهان دارویی و زعفران، پرورش میوه‌های دانه‌دار و دانه‌ریز، پرورش میوه‌های هسته‌دار، پرورش درختان گرمسیری و نیمه گرمسیری را از دیگر رشته‌های موجود در این هنرستان‌ها عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن رشته‌های پرورش درخت و درختچه زینتی، پرورش گل و گیاهان آپارتمانی، ایجاد و نگهداری فضای سبز، پرورش گیاهان جالیزی و سبزی، پرورش قارچ خوراکی، تولید نهال و جنگل‌کاری، تولید صنعتی فراورده‌های لبنی، دریانوردی صیادی نیز وجود دارد.

مویدی درباره وضعیت تحصیل در این رشته‌ها در سال گذشته، گفت: هنرجویان در 5 رشته فنی حرفه‌ای شامل امور زراعی، امور باغی، امور دامی، ماشین‌های کشاورزی و صنایع غذایی در 12 هنرستان به‌صورت وابسته (هنرستان شبانه‌روزی و روزانه) با تعداد 5004 هنرجو به‌صورت برون‌سپاری در 27 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها پذیرش‌شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی 1401-1400 هم حدود 1500 هنرجو در 24 هنرستان وابسته جهاد کشاورزی و حدود 5500 هنرجو به‌صورت برون‌سپاری در 25 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها جذب‌شده‌اند.

گفتنی است؛ در سال تحصیلی 1400-1399 تعداد هنرستان‌های کشاورزی از 8 هنرستان به 24 هنرستان افزایش‌یافته بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید