Iranian Agriculture News Agency

تولیدات کشاورزی تقاضامحور باشد/۲۳۴هکتار گلخانه گل زینتی در اصفهان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، گفت: تقاضا محوری در تولید محصولاتی مانند گل و گیاه زینتی که فساد پذیر و غیز قابل نگهداری، مد نظر قرار گیرد.

تولیدات کشاورزی تقاضامحور باشد/۲۳۴هکتار گلخانه گل زینتی در اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان،  در افتتاحیه چهارمین جشنواره بین المللی گل و گیاه زینتی با بیان اینکه کشاورزی استان اصفهان به علت وقوع چندین سال خشکسالی و بارگذاری‌ها بر حوضه زاینده رود، وضعیت خوبی ندارد، اظهار داشت: برای برون رفت از این شرایط که بخشی از آن اقلیمی است و در برابر تغییر اقلیم چاره‌ای جز سازگاری نیست، بازگرداندن آبی است که از منابع آن به خارج از حوضه برده شده و وظیفه مسئولان در کشور است که جایگزین کنند تا عدالت محقق شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان و به ویژه حوضه زاینده رود از بارگذاری‌های بیش از ظرفیت بشدت آسیب دیده و لازم است که منابع آن تأمین شود تا حق به حقدار بازگردد و بخشی که عامل آن اقلیم است با درایت مسئولان و بهره برداران می‌توان با شرایط سازگار شد زیرا استان اصفهان همواره دارای اقلیمی خشک بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، احداث گلخانه‌ها را یکی از راه‌حل‌ها در شرایط موجود و در راستای بهره‌وری آب دانست و ابراز داشت: ظرفیت‌های خوبی در کشاورزی استان وجود دارد و اصفهان تولید محصولات دامی و پروتئینی، گوشت و مرغ استان در رتبه اول کشور است که این امر قابلیت خوب بهره برداران این استان را برغم کم آبی وافر منطقه نشان می‌دهد.

وجود ۲۳۴ هکتار گلخانه گل زینتی در اصفهان

مرادمند با بیان اینکه اصفهان یکی از استان‌های پیشرو در زمینه احداث گلخانه در کشور است، خاطرنشان کرد: حدود ۲۳۴ هکتار گلخانه در اصفهان گل و گیاه زینتی تولید می‌کنند و مابقی گلخانه‌ها به تولید سبزی و صیفی اختصاص دارد.

مرادمند با اشاره به اینکه شهرستان خمینی شهر در تولید گل به ویژه شب بو سرآمد استان و شهره عام و خاص است، گفت: در محصولاتی مانند گل و گیاه زینتی که فساد پذیر است و قابل نگهداری نیست، باید تقاضا محوری مد نظر قرار گیرد زیرا اگر به میزان بازار تقاضا تولید نشود بی شک عرضه جوابگو نیست.

وی، بازاریابی مطمئن، حدف واسطه‌ها و کاهش قیمت تمام شده با نرخ عادلانه را در این حوزه ضروری دانست و افزود: اگر گردش اطلاعات ناکارآمد و نادرست باشد بدون شک در ادامه کار برنامه‌ریزی مناسبی وجود نخواهد داشت زیرا نه تنها تولید که انتهای کار یعنی فروش و بازاریابی محصول بسیار مهم است که به آن کمتر پرداخته شده است.

کلید موفقیت ایجاد زنجیره‌هاست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه کاهش ضایعات در تولیدات گل بر قیمت نهایی اثر دارد و سود آن به تولید کننده باز می‌گردد، گفت: کلید موفقیت ایجاد زنجیره‌ها است.

مرادمند، بازار بین المللی گل و گیاه سپاهان را ظرفیتی بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت: سرمایه این مجموعه توسط بخش خصوصی تأمین شده و تاکنون تسهیلاتی دریافت نکردند و این آمادگی را داریم که مسائل و مشکلات این مجموعه را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در دوسال و نیم گذشته لطمه زیادی به برخی مشاغل وارد کرده که یکی از آنها حوزه تولید گل و گیاه زینتی بوده است، اضافه کرد: تولید کنندگان در برابر این آسیب مقاومت کردند و مجدد شاهد رونق در این حوزه هستیم و ارتقا کمی و کیفی این مجموعه را پیگیری خواهیم کرد و در فاز سوم آن قرار است زیرساخت‌های آموزش برای سرمایه گذاران و انتقال تجربیات فراهم شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید