Iranian Agriculture News Agency

عباسی در گفتگوی اختصاصی با ایانا خبر داد:

افزایش ۲ برابری تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون بخش کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور از افزایش دو برابری تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال بالغ بر ۳۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۱۵ درصد به مکانیزاسیون بخش کشاورزی کشور اختصاص و جذب شده که بخش بالایی از آن مربوط به تامین تراکتور است.

افزایش ۲ برابری تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون بخش کشاورزی

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی اظهار کرد: با احتساب آورده شخصی متقاضیان برای خرید تراکتور، امسال بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان در بخش مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه گذاری انجام گرفته است.

وی افزود: به تازگی اعتبار دیگری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون نیز به استان‌ها ابلاغ شده است که ۲۹ میلیارد از آن اختصاص به آذربایجان شرقی دارد.

وی با اشاره به فعالیت تنها شرکت ساخت تراکتور ایران در تبریز، افزود: تراکتورسازی ایران یکی از بازوهای بخش کشاورزی کشور است که مورد حمایت وزارتخانه بوده و خواهد بود.

عباسی با بیان این‌که تامین تراکتور، امری بسیار مهم برای کشاورزان است، افزود: وزارت جهادکشاورزی در مورد تامین تسهیلات مکانیزاسیون کوتاهی نکرده و در ۱۰ سال گذشته با اختصاص خط اعتباری در این بخش، موجب رونق در تولید و توزیع تراکتور و کمباین در سطح کشور شده است.

وی با بیان این‌که سالانه ۱۵ هزار دستگاه تراکتور تحویل کشاورزان کشور می‌شود، ادامه داد: نیاز سالانه بخش کشاورزی به تراکتور بالغ بر ۲۵ الی ۲۷ هزار دستگاه است و ما اکنون حدود ۶۵ درصد از نیاز کشور را تامین می‌کنیم و هنوز عده‌ای از متقاضیان تراکتور منتظر دریافت دستگاه خود هستند.

وی با بیان این‌که امسال  خرید ۱۲ هزار دستگاه تراکتور از شرکت تراکتورسازی ایران پیش فاکتور شده است، گفت: حدود ۴۰۰۰ دستگاه تراکتور هنوز تحویل داده نشده اما تا پایان ماه آینده تمامی آن‌ها تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی با اشاره به تحویل ۵۰۰۰ دستگاه تراکتور مانده تعهد از سال قبل، افزود: تلاش کردیم تا برای متقاضیانی که با پول نقد درخواست خرید تراکتور دارند نیز ظرفیتی ایجاد کنیم و بر این اساس، ۴۰۰۰ دستگاه پیش فروش نقدی در این خصوص انجام گرفته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با تاکید بر این‌که قیمت‌گذاری فروش تراکتور بایستی با هماهنگی و مدیریت بهتری انجام بگیرد، گفت: بایستی ترکیب اختصاص تراکتورها به زمین‌های کشاورزی تغییر یابد، به طوری که تراکتورهای سنگین برای عملیات‌های سنگین کشاورزی، تراکتورهای متوسط برای عملیات‌های متوسط و تراکتورهای سبک برای عملیات‌های سبک به کار گرفته شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش تولید تراکتورهای سنگین و نیمه سنگین در کشور، افزود: این اصلاح ترکیب، مدیریت انرژی و افزایش کیفیت و سرعت را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حوزه تولید تراکتورهای سنگین گام‌های نخست خوبی برداشته‌ایم اما هنوز با مشکل مواجه هستیم. با توجه به این‌که هیچ رقیب داخلی برای شرکت تراکتورسازی ایران وجود نداشته و از طرفی واردات تراکتور نیز انجام نمی‌گیرد بایستی توجه بیشتری به افزایش تولید تراکتورهای داخلی داشته باشیم.

 عباسی از وجود ۵۸۵ هزار دستگاه تراکتور و ۱۸ هزار دستگاه کمباین در کشور خبر داد و گفت: ۹۲ درصد از تراکتور موجود در کشور توسط شرکت تراکتورسازی ایران تامین شده و اکنون بخش اعظمی از آنها عمر بالایی داشته و فرسوده و نیازمند به اصلاح هستند.

بر اساس این گزارش، در پایان این جلسه از کارخانه تولید تراکتور در این شرکت نیز بازدید به عمل آمد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید