Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

پیشرفت 65 درصدی کشت پاییزه در استان آذربایجان شرقی

حدود ۵۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه از حالت اراضی آبی خارج شده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: نزدیک به ۵۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه تحت تاثیر خشکسالی و وضعیت بحرانی این دریاچه از حالت اراضی آبی خارج شده است.

 پیشرفت 65 درصدی کشت پاییزه در استان آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی روز پنجشنبه، ۱۳ آبان در جلسه پیشرفت جهش تولید در دیمزارها و کشاورزی قراردادی سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ استان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با اشاره به وضعیت خشکسالی و بحران حوضه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: از حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی آبی استان، در ۱۵۰ هزار هکتار (۵۰ درصد کل اراضی آبی استان) در هر دوره آبی تنها یک و یا دو مرحله آبیاری انجام می‌گیرد.

، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات مرکز تحقیقات دیم مراغه در خصوص اراضی نیمه دیم استان که فقط در دو مرحله آبیاری می‌شوند، مشخص شده که با استفاده از ارقام دیم مناسب در این مزارع می‌توان به عملکرد ۳.۵ الی چهار تن در هکتار رسید در حالی که متوسط عملکرد در اراضی دیم یک تن و ۲۵ کیلوگرم بوده و در اراضی آبی به چهار تن هم نمی‌رسد.

وی افزود: سطح زیر کشت بخش کشاورزی استان حدود یک میلیون و ۳۷۰ هزار هکتار برآورد می‌شود که بالغ بر ۷۰ درصد از آن اختصاص به محصولات دیم دارد.

وی با اشاره به وجود حدود ۱۰۵ هزار هکتار باغ در سطح استان، افزود: سالانه پنج میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود که سه میلیون از آن مربوط به محصولات زیربخش زراعت است.

فتحی خاطرنشان کرد: دلیل این‌که با وجود بالا بودن سطح زیر کشت بخش کشاورزی استان اما متوسط عملکرد مطلوب نمی باشد، این است که متاسفانه طی سال‌های گذشته ما اراضی آبی کشاورزی را از دست دادیم و حتی نزدیک به ۵۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه تحت تاثیر خشکسالی و وضعیت بحرانی این دریاچه از اراضی آبی خارج شده و فقط آبیاری تکمیلی در این اراضی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به آغاز کشت پاییزه در استان، ادامه داد: تاکنون 65 درصد پیشرفت در این حوزه داشتیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید