Iranian Agriculture News Agency

سهرابی تاکید کرد:

بخش زیادی از افت تولید بخش کشاورزی ناشی از کاهش مصرف کود است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش زیادی از افت تولید بخش کشاورزی ناشی از کاهش مصرف کود است.

بخش زیادی از افت تولید بخش کشاورزی ناشی از کاهش مصرف کود است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سهراب سهرابی روز پنجشنبه، ۱۳ آبان در جلسه پیشرفت جهش تولید در دیمزارها و کشاورزی قراردادی سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آذربایجان شرقی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ، مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، با اشاره به کاهش تولیدات بخش کشاورزی در کشور، گفت: طی دو سال گذشته که با کاهش تولید مواجه بودیم، بخشی از این امر به دلیل وضعیت خشکسالی بوده و بخش زیادی نیز ناشی از کاهش مصرف کود است.

وی گفت: به دنبال جبران این نقیصه هستیم اما هنوز با شرایط استاندارد استفاده از کود فاصله داریم.

سهرابی در ادامه با اشاره به دستورالعمل ابلاغی وزارتخانه در خصوص کشاورزی قراردادی، اظهار کرد: در این دستورالعمل، اهداف مشخصی برای زیربخش‌های مختلف کشاورزی عنوان شده است.

وی افزود: مهمترین هدف در این دستورالعمل، حمایت از کشاورزان برای افزایش تولید، عملکرد و خوداتکایی در تولید است که این امر در حمایت از تهیه و تحویل انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، یارانه و پاداش بهره وری، بیمه کشاورزان و کسر مبلغ آن در زمان تحویل، یارانه آزمون خاک و ... انجام می‌گیرد.

سهرابی ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه، شرکت بازرگانی دولتی ایران در هفت استان و سازمان تعاون روستایی در ۱۰ استان دیگر از جمله آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی قراردادی فعالیت خواهند کرد.

وی با بیان این‌که دستورالعمل اجرایی این طرح، هفته آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود، گفت: کارخانجات و صنوف مختلف نیز در قالب کشاورزی قراردادی نقش ایفا کرده و در نهایت یک مجموعه ستاد استانی در هر استان شکل می‌گیرد که مسئولان استانی چون رئیس سازمان جهادکشاورزی، رئیس بنیاد گندمکاران، مدیر غله، رئیس تعاون روستایی، رئیس شعب بانک کشاورزی، صندوق بیمه و ... اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به تهیه ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن بذر در آذربایجان شرقی، گفت: تاکنون تنها ۶۰۰۰ تن از آن بین کشاورزان توزیع شده و ۴۰۰۰ تن دیگر باقیمانده است که نشان می‌دهد ۶۰ درصد گندمکاران امسال شروع به کشت کرده‌اند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش کلیدی بذر در بخش کشاورزی کشور، افزود: برای کشت یک تن دانه‌ِ گندم، به حدود ۵۵ کیلوگرم کود اوره، ۵۰ کیلوگرم کود پتاسه و ۴۰ کیلوگرم کود فسفاته نیاز است و تولید در حجم‌های بیشتر نیز به همین نسبت بایستی رعایت شود چرا که بدون لحاظ این نسبت، رسیدن به تولید موردنظر امکان نخواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید