Iranian Agriculture News Agency

پیشتازی اصفهان در اجرای طرح الگوی کشت در کشور/ خداحافظی با گیاهان آب‌بر

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: استان اصفهان در اجرای طرح الگوی کشت در کشور پیشتاز است، در این راستا طرح‌هایی به صورت پایلوت در شهرضا مانند کشت سورگوم اجرا شده است.

پیشتازی اصفهان در اجرای طرح الگوی کشت در کشور/ خداحافظی با گیاهان آب‌بر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، امیر صفرپور با اشاره به وضعیت کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: میزان تولید محصولات زراعی، دامی، باغی و گلخانه‌ای در سال گذشته در شهرضا ۲۷۵ هزار تن بود که سرانه به ازای هر نفر ۱.۷ کیلوگرم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه شهرضا یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروری در استان اصفهان است، افزود: شهرضا در تولید محصولات کشاورزی، دامی و طیور و عسل در استان رتبه اول تا سوم را دارا است.

وی با بیان اینکه اراضی قابل کشت شهرضا ۲۸ هزار و ۸۰۰ هکتار است، گفت: از این میزان در سال گذشته سطح زیر کشت محصولات پاییزه گندم هزار و ۹۸۰ هکتار، جو ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار، حبوبات ۹۰ هکتار، محصولات جالیزی ۳۰۰ هکتار، سبزیجات ۴۰ هکتار، نباتات علوفه‌ای هزار و ۱۵۰ هکتار، دانه‌های روغنی ۵۰ هکتار و سایر گیاهان زراعی مانند آفتابگردان ۱۴۰ هکتار، گیاهان دارویی ۳۰ هکتار و زعفران ۶ هکتار کشت شد که تنوع زراعی خوبی در شهرضا داشته‌ایم.

صفرپور با اشاره به اینکه سطح باغات شهرستان شهرضا ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار است و شامل درختان آلبالو، گیلاس، هلو، زردآلود، انار و انگور، بادام، پسته، گردو و زیتون بوده است، عنوان کرد: محصولات گلخانه‌ای در سطح ۷۰ هکتار بوده است که بیشتر تولید فلفل دلمه‌ای خیار و گوجه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه سطح بیمه محصولات زراعی نسبت به سطح کشت در شهرضا خیلی خوب نبوده ولی با این حال در استان رتبه اول را داشته‌ایم، گفت: تنها راهکار خسارت برای کشاورزان بیمه است و برای ترغیب کشاورزان صندوق باید به تعهدات خود عمل کند.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح الگوی کشت در شهرضا عنوان کرد: استان اصفهان در طرح الگوی کشت در کشور پیشتاز است، در این راستا طرح‌هایی به صورت پایلوت در شهرضا مانند کشت سورگوم اجرا شده است، این گیاه به عنوان شتر گیاهان زراعی معروف است و بذر آن می‌تواند جایگزین ذرت علوفه‌ای در دامداری‌ها شود، این طرح در سطوح قابل توجه‌ای به صورت آزمایشی اجرا شده است.

صفرپور با بیان اینکه کشاورزان به کشت سورگوم راغب هستند و در سال‌های آینده توسعه پیدا می‌کند، بیان کرد: سورگوم یک محصول کم آب بر و برای کشاورز بهره دارد، این گیاه از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا ادامه داد: ذرت محصولی با نیاز آبی بالا است، سعی داریم سطوح کشت محصولات با نیاز آبی بالا را کاهش دهیم و محصولات کم آب را مانند گلرنگ جایگزین آن کنیم، گلرنگ یک دانه روغنی و صادراتی است و قیمت آزاد آن از قیمت تضمینی بیشتر است و سه دوره می‌توان کشت کرد.

وی با اشاره به کشت کلزا در شهرضا خاطرنشان کرد: اگر بارندگی زمستانه و بهاره خوبی داشته باشیم محصول خوبی برداشت می‌شود، این گیاه جزو محصولات کم آب بر است و نیاز آبی آن در حد جو است و با توجه به نیازهای کشور جزو ضروریات است، اگر کشاورزان واقف شوند و در تناوب محصولات زراعی‌شان قرار بگیرد، می‌تواند علف‌ها را کنترل کند.

صفرپور با اشاره به فرآوری محصول انار شهرضا گفت: زمینی به مساحت ۱۴ هزار مترمربع در شهرک رازی خریداری شد که در کنار یک سردخانه است، اما برنامه تسهیلات آن هنوز به جایی نرسیده است و باید به صورت تعاونی باشد تا تسهیلات پرداخت شود، اگر تسهیلات داده شود نقطه عطفی برای انار شهرضا است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید