Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

تولید ۱۵ تُن سماق خشک در استان قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالیانه ۱۵ تُن سماق خشک با برداشت از عرصه‌های منابع طبیعی این استان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

تولید ۱۵ تُن سماق خشک در استان قزوین

به گزاش خبرنگار ایانا در استان قزوین، محمد پیله فروش با اعلام این خبر اظهار کرد: این میزان سماق از حدود ۳۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان برداشت می‌شود.

وی میانگین متوسط عملکرد این محصول را ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد و افزود: در استان قزوین سماق نیز در چند منطقه تولید می‌شود و پراکنش این محصول در سطح استان در اراضی کوهستانی و مناطق کوهپایه‌ای است و کوهین به‌عنوان مهد سماق استان شناخته می‌شود؛ در کوهین چند روستا سماق تولید می‌کنند که شاخص‌ترین آن‌ها روستای «نارنده» است.

پیله فروش با بیان اینکه ۲ نوع سماق قهوه‌ای و قرمز در استان موجود است، افزود: اغلب محصول سماق استان از نوع قرمز است.

پیله فروش تصریح کرد: ویژگی‌های فیزیولوژیکی گیاه سماق و پایین بودن نیاز آبی آن و همچنین کم بودن آفات و بیماری‌های خسارت زا، درکنار خواص ویژه سماق در مسائل تغذیه‌ای، بازار نسبت مناسب و افزایش قیمت فروش و صرفه اقتصادی، تمایل بهره‌برداران را به‌منظور توسعه کشت این محصول بیشتر کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی به منظور توسعه کشت این گیاه گفت: در راستای طرح حمایت از گیاهان دارویی و کمک به بهره‌برداران، از اعتبارات تبصره‌ای و یارانه‌ای بلاعوض کمک‌های برای توسعه این محصول انجام می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اصلاح خاک و جلوگیری از فرسایش و کنترل سیلاب‌ها را از مهم‌ترین مزایای کشت این محصول برشمرد و یادآور شد: گیاه سماق دارای نیاز آبی بسیار کمی بوده به همین منظور در اراضی کم آب قابل توسعه است.

گفتنی است؛ سماق گیاهی درختچه‌ای دارای گلبرگ سفید تا قهوه‌ای و میوه آن ارغوانی است که ارتفاع آن تا سه متر هم می‌رسد؛ سماق خشک علاوه بر مصرف به عنوان ادویه غذایی، دارای املاح معدنی همچون آلومینیوم، کلسیم، مس، آهن، پتاسیم و منیزیم می‌باشد و ارزش تغذیه‌ای-دارویی بالایی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید