Iranian Agriculture News Agency

فتحی در نشست خبری تاکید کرد:

تامین امنیت غذایی اولویت پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است

جایگزینی محصولات کم آب بر در آذربایجان شرقی از اقدامات پدافند غیرعامل بخش کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و کارگروه پدافند غیرعامل استان در این بخش گفت: تامین امنیت غذایی مهمترین محور پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است.

 تامین امنیت غذایی اولویت پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل و به دعوت ستاد گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی برگزار شده بود اظهار کرد: در حوزه تخصصی تولید محصولات کشاورزی، تولیدات این بخش مورد تهدید انواع بلایا است؛ سیل، زلزله، آفات و امراض، حوادثی طبیعی هستند که اتکا بر پدافند غیرعامل موجب کاهش آنها می‌شود و در این خصوص طرح هایی تعریف و پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: در حوزه حفظ نباتات باید شبکه‌ های مراقبت راه اندازی شود و محیط بیرونی و کانونهای تهدید شناسایی شوند تا زمان مبارزه نیز مشخص شود؛ بر این اساس میزان سم کمتری نیز مصرف می شود و با مصرف کم سم، سلامت محصول نیز افزایش می‌یابد.

وی یادآوری کرد: با رعایت این شرایط کمیت و کیفیت محصول متاثر و از بین رفتن محصول جلوگیری می شود؛ بر این اساس کمیت و کیفیت محصول نیز حفظ می شود.

 فتحی گفت: عمدتاً پیش آگاهی، پیشگیری، ایجاد آمادگی در کشاورزان از عوامل و الزامات پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است و کلینیک های کشاورزی از جمله مجریان این برنامه ها هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: البته در واردات محصولات مختلف کشاورزی از ورود هرگونه آفتی به داخل کشور جلوگیری می شود؛ قرنطینه نباتی در گمرکات مستقر بوده و در صادرات هم همین روند وجود دارد.

 فتحی با اشاره به وجه دیگر تامین امنیت غذایی در بخش کشاورزی گفت: ذخیره سازی محصولات کشاورزی به خصوص گندم، سویا، گوشت قرمز و گوشت مرغ در طول سال یکی از ضروریات است تا در زمانی که تولید دچار خدشه شد از محل ذخیره سازی راهبردی این کالاها به بازار عرضه شود.

 فتحی تاکید کرد: در طول چند سال اخیر به لحاظ ذخایر راهبردی کالاهای اساسی موقعیت خوبی داشتیم و ذخایر مطلوبی در حوزه های مختلف و همینطور نهادهای وارداتی و محصولات اساسی وجود داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یکی دیگر از کاربردهای پدافند عامل در بخش کشاورزی را حفظ ذخایر ژنی اعلام کرد و افزود: ذخایر ژنی را هم باید حفظ کنیم؛ به طور مثال جنگل های ارسباران یکی از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی گیاهی است که باید از آن صیانت شود؛ البته صیانت ذخایر ژنتیکی دامی مثل گاو سرابی در استان نیز انجام می‌شود.

 فتحی گفت: در کل تولیدات بخش کشاورزی انواع تهدیدات، اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل را ضروری‌تر از سایر بخش ها کرده است.

وی همچنین با اشاره به تهدیدات جدی در خصوص کمبود یا کاهش منابع آبی که به گفته وی از مهم ترین موضوعات پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی است، گفت: در استان، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در منابع آبی کاهش داریم؛ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه دچار بحران شدیم و محصولات کشاورزی نیز تحت تاثیر بحران دریاچه ارومیه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: البته اگر تولید محصولات کشاورزی سال ۱۳۹۳ را که چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده، با زمان حاضر که ۵ میلیون تن است، مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که با بکارگیری روشهای مختلف از جمله پدافند غیرعامل از کاهش تولیدات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی جلوگیری شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم توسعه کشت محصولات کشاورزی کم آب بر در استان به عنوان اقدام پدافند غیرعاملی اظهار کرد: از جمله محصولات آب بر آذربایجان شرقی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی بوده که سطح زیر کشت آنها در استان کاهش یافته و با اصلاح الگوی کشت و کاشت کلزا، کنوا، غلات، پسته و زعفران یا کشت نشایی پیاز، آبیاری سه تا چهار مرحله کاهش یافته است.

 فتحی خاطرنشان کرد: توسعه گلخانه ها یکی دیگر از مهمترین اقدامات پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی استان است که موجب کاهش مصرف آب کشاورزی در یک محیط کنترل شده است؛ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ سطح گلخانه های استان حدود چهار برابر توسعه یافته است.

وی ادامه داد: سیستمهای آبیاری در بخش کشاورزی نیز  استان نیز در سالهای گذشته اصلاح شده، به طوری که ۲۰ هزار هکتار زیر پوشش شبکه آبیاری نوین، اعم از آبیاری قطره ای، بارانی و غیره قرار گرفتند و قنوات نیز بهسازی شدند.

 فتحی اضافه کرد: شناسایی چاه های کشاورزی، لوله گذاری آنها و تفکیک از فاضلاب تا خود مزرعه از جمله دیگر اقدامات پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی است.

وی همچنین یادآور شد: البته فاضلاب ها نباید در محیط رها شوند؛ در این خصوص نیز باید از دستگاه‌های متولی نیز سوال شود و پاسخگو باشند.

وی در رابطه با آبیاری محصولات کشاورزی با آب نامتعارف گفت: در اطراف زمین‌های کشاورزی میدان آذربایجان، چاه‌ها را با همکاری آب منطقه ای شناسایی کرده و لوله گذاری انجام گرفته تا آب فاضلاب با آب چاه‌ها مخلوط نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: البته در این خصوص دستگاه‌های دیگری هم مسئولند که باید پاسخگو باشند که چرا در اطراف زمینهای کشاورزی باید آب فاضلاب وارد چاه شود.

 فتحی در خصوص محصولات تراریخته گفت: تراریخته نوعی تغییر ژنتیکی برای رسیدن به صفت مطلوب است که در استان هیچ گونه کشت و برداشت محصول تراریخته نداریم .

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به اقدامات پیشگیرانه مدیریت عوامل خسارتزا گفت: مدیریت حفظ نباتات سازمان با تشکیل شبکه های مراقبت دولتی و خصوصی به تعداد 64 مورد ، اقدامات لازم را در خصوص رصد و پایش عوامل خسارتزا انجام داده است.

 سیدعلی مختاری به شناسایی عوامل قرنطینه داخلی و خارجی در درختان میوه و گیاهان زراعی اشاره نموده و افزود: با تجهیز و ساماندهی تیم های نظارت مبادرت به نصب انواع تله های فرمونی جهت ردیابی اقدام گردیده که از جمله این عوامل می توان به  پروانه سفیدآمریکایی اشاره نمود.

وی افزود: به منظور ردیابی و شناسایی مهمترین آفات کلیدی خسارتزای، تعیین مناسبترین موعد کنترل با استفاده از تجهیزات لازم برای اعمال شیوه های نوین پیش آگاهی از جمله دستگاههای دیتالاگر اقدام به تعیین پیک پرواز و جمعیتهای طغیانی و فاکتورهای اپیدمیولوژیکی و شناسایی کانونهای نشو و نمو و زمستان گذران اقدام گردید .

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی استان در این خصوص به اهم موارد کنترل اشاره نموده و گفت: کنترل سن غلات در سطح 64 هزار هکتار، کنترل آفات درختان دانه دار 68 هزار هکتار ،کنترل آفات درختان میوه هسته دار در سطح10هزار هکتار ، کنترل آفات درختان انگور در سطح 27هزار هکتار، کنترل دانه خشک ها در سطح 13 هزار هکتار( بادام  و گردو)، کنترل جوندگان مضر کشاورزی(موش ها) در سطح 74هزار هکتار، کنترل زنگ غلات در سطح 6 هزار هکتار ، کنترل بیماریهای درختان میوه در سطح 59 هزار هکتار ، کنترل علفهای هرز غلات در سطح 91 هزار هکتار و نظارت بر حسن اجرای برنامه های تکثیر نهال به میزان یک میلیون اصله نهال می توان اشاره نمود.

وی به اعمال مقررات قرنطینه ای در جریان واردات، صادرات و ترانزیت و ضدعفونی محصولات کشاورزی مشمول قرنطینه توسط ایستگاهها و پست قرنطینه نباتی در گمرک تبریز ـ فرودگاه، گمرک سهلان، گمرک مراغه و نبات وجلفا و نوردوز اشاره نموده و گفت: در طی شش ماهه سالجاری صادرات 63361 تن، واردات 52738 تن ، ترانزیت 22883 تن ، ضدعفونی محصولات 1845تن ، واردات موقت 88 تن و ضدعفونی حرارتی پالت های چوبی313مترمکعب مورد اعمال مقررات قرنطینه ای در گمرک های استان آذربایجان شرقی توسط ایستگاهها و پست قرنطینه نباتی صورت پذیرفته است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید