Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره‌شهر :

کشت «کنجد ناشکوفا» برای اولین بار در ایلام

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره‌شهر گفت: امسال برای اولین بار با هماهنگی مراکز تحقیقات کشاورزی خوزستان، نوع جدیدی از کنجد به نام «کنجد ناشکوفا» در شهرستان دره‌شهر کشت شد.

کشت «کنجد ناشکوفا» برای اولین بار در ایلام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، طیار فیلی از برداشت مکانیزه کنجد (توسط کمباین) در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار با هماهنگی مراکز تحقیقات کشاورزی خوزستان، نوع جدیدی از کنجد به نام «کنجد ناشکوفا» در شهرستان دره‌شهر کشت شد.

وی افزود: برداشت این نوع از کنجد در اراضی کشاورزی شهرستان دره‌شهر به وسیله کمباین با موفقیت انجام شده و مورد استقبال کشاورزان نیز قرار گرفته است.

گیاه کنجد با نام علمی L.Sesamum indcum از جمله گیاهان بومی ایران است که از قرن‌ها پیش در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شده و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد.

از جمله مزایای کنجد می‌توان به اهمیت فراوان این محصول در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان یک کشت تابستانه، زراعت دوم در تناوب با غلات و نباتات جالیزی و اهمیت به سزایی که در توسعه کشاورزی پایدار دارد اشاره کرد.

کشت این محصول به دلیل برداشت سخت و غیرمکانیزه در چندین سال اخیر به شدت در استان و کشور کاهش یافت و از آنجا که دانه این گیاه دارای حدود ۲۵ درصد پروتئین و بین ۴۵ تا ۶۰ درصد روغن است صنایع فرآوری را تحت تاثیر قرار داد.

با توجه به فواید بیشمار این محصول از جمله کمک به خودکفایی روغن کشور، نیاز صنایع برای تولید انواع مشتقات این محصول از جمله حلوا، شیرینی و شکلات و... از یک طرف و مشکلات برداشت غیرمکانیزه آن از سوی دیگر به کمک مجری طرح دانه‌های روغنی کشور و معاونت زراعت وزارت متبوع در یک پروسه زمانی چند ساله رقمی از کنجد با ویژگی‌های خاص در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول تولید، بررسی و ازدیاد یافت.

این رقم که به عنوان کنجد ناشکوفا و با نام مهاجر تولید شده است قابلیت کاشت، داشت و برداشت را به صورت کاملا مکانیزه دارد که مشکلات و مشقات ذکر شده برداشت را کاملا مرتفع کرده است.

کشت این محصول بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه بوده و علاوه بر تامین بذر مورد نیاز استان بخش عمده‌ای از نیاز بذری کشور را نیز تامین کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید