Iranian Agriculture News Agency

توانمندسازی منابع انسانی ضامن اجرای موفقیت آمیز مأموریت های سازمانی

جلسه کارگروه توسعه مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با حضور اعضای کارگروه با دستور ارزیابی عملکرد آموزش و توانمندسازی پرسنل، بررسی مسائل و ارائه گزارش عملکرد یکساله سازمان در حوزه آموزش و پژوهش برگزار شد.

توانمندسازی منابع انسانی ضامن اجرای موفقیت آمیز مأموریت های سازمانی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، عبدالرضا روشن نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع در این جلسه ضمن خیر مقدم به حضار، با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در پویایی و ارتقاء خدمات در سازمانها به نقش آموزش منابع انسانی در دستیابی به اهداف و مأموریت های سازمان جهاد کشاورزی به عنوان یک مجموعه فنی و تخصصی تأکید کرد.  وی توسعه شیوه های نوین آموزشی، توجه به نیاز های جامعه هدف و لزوم به روز رسانی مباحث آموزشی در راستای بهبود و ارتقاء روند اجرای فرایندها و پیشبرد اهداف سازمانی را از اولویت های سازمان در حوزه منابع انسانی دانست و ابراز امیدواری کرد نتایج سازمانی این آموزش ها در ارتقاء عملکرد و رسیدن به اهداف سازمانی مؤثر باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به مزایا و مشکلات آموزش‌های آنلاین اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه تبادل اطلاعات در آموزش های حضوری در مقایسه با آموزش های مجازی به راحتی انجام می‌شود؛ دوره های آموزشی حضوری اثربخشی بیشتری دارند. وی ضمن قدردانی از مساعدت ها و حمایت های ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با مجموعه سازمان جهاد کشاورزی در حوزه آموزش و پژوهش ابراز امیدواری کرد با تداوم همکاری و برخورداری از مساعدت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛ بتوانیم با نیازسنجی درست و دقیق و استانداردسازی دوره های آموزشی و با اثربخشی قابل قبول، گام موثری در بهبود و ارتقاء عملکرد سازمانی بر داریم.

روشن نژاد با اشاره به اهمیت حوزه پژوهش و رویکرد سازمان جهاد کشاورزی استان در استفاده از آخرین یافته های پژوهشی در توسعه بخش کشاورزی و پیشبرد اهداف و مأموریت های سازمان خاطرنشان کرد: در سال جاری چند کار مهم و جهادی در مجموعه سازمان کلید خورده است که تلفیقی از اجرا و پژوهش است و بیانگر این است که سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در استفاده از دستاوردهای نوین پیشگام بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان گزارش مختصری از طرح پژوهشی اطلس سرمایه گذاری و اولویت های کسب و کار در بخش کشاورزی استان و هوشمند سازی کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تصریح کرد: یکی از اقدامات سازمان در حوزه امور اراضی، پایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که وقت بسیار زیادی از مجموعه می‌گیرد بر این اساس یکی از طرح های پژوهشی که به مرحله اجرا رسید، هوشمند سازی پایش تغییر کاربری اراضی است که با هدف سرعت بخشی به پایش رصد تغییر کاربری اراضی وحذف نیروی انسانی از سیکل پایش تغییر کاربری صورت گرفت که درگام بعدی هوشمندسازی در سایر حوزه ها از جمله تولیدات گیاهی در دستور کار سازمان قرار دارد.

در ادامه نگین غنی زاده، رئیس گروه نوسازی و تحول اداری سازمان  با ارائه گزارشی از وضعیت آموزش پرسنل سازمان گفت: هر ساله با توجه به دستورالعمل های ابلاغی و اولویت های عمومی و اختصاصی، نیازسنجی آموزشی صورت می‌گیرد و پس از جمع‌بندی و تأمین منابع مالی، دوره‌های آموزشی مورد نیاز کارکنان برگزار می شود. غنی زاده با بیان اینکه دوره های آموزشی تخصصی با هدف به روزرسانی دانش و اطلاعات مجموعه همکاران در سازمان و شهرستان ها و بر اساس نیازهای آموزشی آنها برگزار می شود؛ افزود: در سال گذشته در مجموع ۲۰ هزار و ۹۹۶ نفرساعت دوره آموزشی برای کارکنان، کارشناسان و مدیران سازمان برگزار شده است و در سالجاری نیز قرارداد آموزشی با مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) منعقد شده که انتظار می رود 28 هزار نفر ساعت آموزش برای مدیران و کارشناسان داشته باشیم.

رئیس گروه نوسازی و تحول اداری با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از دستگاه های پیشگام در زمینه معرفی افراد جهت احراز پست های مدیریتی به کانون ارزیابی مدیران بوده است، افزود: از سال 1396 این سازمان اقدام به معرفی افراد به کانون ارزیابی مدیران نموده و کلیه مدیران قبل از احراز  پست های مدیریتی در کانون مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب نمره لازم، گواهی شایستگی دریافت می کنند.

امینی کارشناس مدیریت آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه هم اندیشی و بررسی چالش ها در حوزه پژوهش و آموزش به اهمیت موضوع نیازسنجی های آموزشی به عنوان یک رکن مهم اشاره کرد و افزود: در گذشته عناوین آموزشی با هماهنگی با سازمان اداری استخدامی ابلاغ و به واحدهای ذیربط ارسال می‌شد و به عنوان نیازهای آموزشی کارکنان دستگاه‌ها مطرح می‌شد اما معضلی که در این حوزه وجود دارد این است که تغییرات تکنولوژیکی و اقلیمی در بحث آموزش ها دخیل نشده است و نیاز سنجی ها مبتنی بر نیاز های واقعی دستگاه ها انجام نشده است. وی با اشاره به اینکه باید نیازهای آموزشی به صورت دقیق تر و کاربردی تر شناسایی شود تا آنچه که واقعا مورد نیاز مدیران و کارشناسان است با عناوین جدید تر و اثربخش تر ارائه شود؛ افزود: هدف نظام آموزشی صرفاً به منظور پر کردن شناسنامه آموزشی نباشد و باید تلاش شود با سنجش اثربخشی، آموزش ها به سوی و کاربردی بودن سوق پیدا کند و تغییرات در حوزه توسعه فردی و سازمانی اثرگذار باشد.

امینی به موضوع استانداردسازی آموزش در حوزه منابع آموزشی و اساتید اشاره کرد و افزود: استفاده از مدرسین که صلاحیت داشته باشند، شاید از نظر تخصص بالا باشند اما در بحث انتقال مفاهیم و دانش بر اساس فنون تدریس باید توجه شود.  وی یادآور شد: بر اساس بخشنامه های سازمان اداری و استخدامی مدرسین مربوطه باید دارای مجوز باشند و بر اساس آن فعالیت نمایند. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان جهاد کشاورزی و مرکز آموزش عالی امام خمینی داریم و مطابق با استانداردهای سازمان اداری استخدامی از مدرسین دارای صلاحیت استفاده شود.

وی به امکان استفاده از گواهینامه های نوع دوم واستفاده از امتیازات این گواهینامه برای همکاران و فراهم شدن امکان ارزیابی شایستگی مدیران توسط کانون ارزیابی استان اشاره کرد و گفت انتظار می رود با این کار انتصابات مدیران به صورت قانونی بر اساس این مجوز و گواهینامه شایستگی انجام شود.

در ادامه خانم مقیم کارشناس پژوهش مدیریت آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز نیز با اشاره به اختصاص یک درصد اعتبارات هزینه‌ای برای بسته های پژوهشی و شاخص های بهره وری، از آمادگی این مدیریت برای به سرانجام رساندن طرح های پژوهشی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید