Iranian Agriculture News Agency

سرمازدگی و کمبود آب منجر به کاهش تولید گردوی خوانسار شد

مدیر جهاد کشاورزی خوانسار با اشاره به کاهش تولید گردوی خوانسار ناشی از سرمازدگی و کمبود آب، گفت: امسال از ۴۰۰ هکتار باغ‌های بارور ۶۰۰ تن محصول گردو برداشت شد.

سرمازدگی و کمبود آب منجر به کاهش تولید گردوی خوانسار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، محمدرضا مجیدی مدیر جهاد کشاورزی خوانسار گفت: در شهرستان خوانسار از دو هزار و ۱۵۰ هکتار زیر کشت باغات ۷۰۰ هکتار آن زیر کشت درختان گردو است که تنها ۴۰۰ هکتار آن بارور است.

وی با اشاره به اینکه میزان برداشت گردو از هر هکتار یک تن و ۸۰۰ کیلوگرم است، افزود: بیشترین ارقام کشت گردو در خوانسار سنتی و محلی شامل نوک کلاغی، سوزنی و پوست کاغذی است.

برداشت ۶۰۰ تن گردو در خوانسار

مدیر جهاد کشاورزی خوانسار گفت: هر چند سرمازدگی و خشکسالی منجر به کاهش تولید محصول شد، اما امسال از سطح ۴۰۰ هکتار باغ‌های بارور خوانسار ۶۰۰ تن محصول گردو برداشت شد.

تولید ۴۰ درصدی سهم گردوی استان اصفهان در خوانسار

وی با اشاره به اینکه خوانسار از قطب‌های تولید گردو است، می‌افزاید: ۴۰ درصد سهم گردوی استان اصفهان در خوانسار تولید می‌شود.

مجیدی با اشاره به اصلاح نژاد درختان گردو به منظور تولید محصول با کیفیت، گفت: در سال ۱۴۰۰ طرح سرشاخه کاری گردو بر روی ۱۱۰۰ اصل درخت گردوی نامرغوب و غیر بارور شهر خوانسار با ارقام جدید چنله و فرنول انجام شد.

طرح مبارزه با کرم خراط گردو در ۲۰۰ هکتار از باغات گردو

مجیدی با اشاره به اینکه خسارت درختان گردو ناشی از حمله کرم خراط، گفت: تاکنون طرح مبارزه با کرم خراط گردو در ۲۰۰ هکتار از باغات گردوی روستاهای قودجان و لایجند اجرا شده است.

وی بیان داشت: آب و هوای سالم، خاک مناسب و آبیاری درختان گردو از منبع چشمه و قنات باعث شده که گردوی خوانسار سفید و پرچرب باشد.

برداشت مکانیزه جایگزین گردو تکانی سنتی شد

مدیر جهاد کشاورزی خوانسار با بیان اینکه رونق برداشت گردو به روش مکانیزه جایگزین گردو تکانی سنتی می‌شود، گفت: در این روش پیشرفت و سرعت کار دو چندان و برداشت آن منظم است، همچنین با دستگاه گردوها را پوست گیری و شستشو و سپس ظرف مدت ۲۴ ساعت خشک و قابل عرضه در بازار است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید