Iranian Agriculture News Agency

اختصاص تسهیلات کم‌بهره برای زرشک‌کاران خراسان جنوبی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: با پیگیری مسوولان استان و مساعدت وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان و فعالان محصول زرشک استان از تسهیلات کم‌بهره برخوردار می‌شوند.

اختصاص تسهیلات کم‌بهره برای زرشک‌کاران خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در  جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی،  غلامرضا قوسی  رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: پایان هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی و با حضور معاونان امور باغبانی و برنامه‌ریزی این وزارتخانه و رییس سازمان تعاون روستایی برای تامین منابع مالی و خرید توافقی زرشک برگزار شد که نتایج خوبی به همراه داشت.

وی بیان کرد: در این نشست مصوب شد ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار تشکل‌ها، تعاونی‌ها، صاحبان واحدهای فرآوری، تجار و صادرکنندگانی که در خرید محصول زرشک همکاری می‌کنند، قرار بگیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: هفته جاری نیز معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان تعاون روستایی کشور به خراسان جنوبی سفر می‌کنند و در کارگروه استانی، برنامه مدون و پایداری برای حمایت از این محصول در استان مشخص و مباحث تغذیه، ترویجی و اطلاع‌رسانی در سطح استان پیگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: مقدمات اولیه راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک و عناب انجام شده است تا ردیف بودجه برای آن داده شود همچنین در کنار آن ساختار تشکیلاتی مصوب شد.

قوسی افزود: هیات امنای مرکز تحقیقات کشاورزی موافقت کرد در مرکز آموزش شهرستان قاینات، مرکز توسعه و ترویج محصولات استراتژیک نیز راه‌اندازی شود.

وی گفت: بدون شک راه‌اندازی این مرکز به تولید پایدار و افزایش تولید محصول استراتژیک استان از جمله زرشک و عناب کمک خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی افزود: خرید زرشک تازه و خشک اکنون توسط سازمان تعاون روستایی و براساس کیفیت، مرغوبیت و ظاهر آن به‌صورت توافقی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک بی‌دانه کشور و جهان را به خود اختصاص داده است در حالی که هنوز در زمینه فروش، بازاریابی و فرآوری آن با مشکلاتی مواجه‌ایم.

قوسی با بیان اینکه زرشک استان به لحاظ کیفیت و نوع بی‌دانه، قابلیت تولید ۱۷ نوع محصول را دارد گفت: کشاورزان اگر حداقل ۲۰ درصد محصول خود را به‌صورت تازه وارد بازار کنند حجم زیادی از مشکل آنها کاسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: به دلیل تفاوت قیمت زرشک تازه و خشک، کشاورزان و زرشک‌کاران استان عمده محصول را با شرایط سخت خشک کرده و سپس روانه بازار می‌کنند لذا در مدت برداشت تا فروش قیمت‌ها یکسان نیست و سبب دغدغه‌هایی برای آنها می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیر کشت زرشک در این استان را ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از این سطح ۲۲ هزار و ۳۰ تن زرشک خشک معادل ۱۱۰ هزار تن زرشک تازه برداشت شود.

وی تعداد بهره‌برداران محصول زرشک در خراسان جنوبی را ۳۸ هزار خانوار اعلام و بیان کرد: بیشترین سطح زیرکشت زرشک استان با ۶ هزار هکتار مربوط به شهرستان قاینات است.

قوسی گفت: برداشت زرشک از اواخر مهر آغاز می‌شود که تا نیمه آذر ادامه دارد و سال گذشته ۲۲ هزار تن زرشک خشک از باغات استان برداشت شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید