Iranian Agriculture News Agency

ارسال سالانه ۵ هزار شتر از نهبندان به سایر مناطق کشور

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: این شهرستان با داشتن بیش از ۱۵ هزار نفر شتر، بیش از ۳۰ درصد جمعیت شتر خراسان جنوبی و ۱۰ درصد جمعیت شتر کشور را پرورش می‌دهد.

ارسال سالانه ۵ هزار شتر از نهبندان به سایر مناطق کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان‌جنوبی، علیرضا حیدرپور مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: این شهرستان نخستین پرورش‌دهنده شتر در خراسان جنوبی و یکی از قطب‌های پرورش شتر در کشور است که سالانه حدود پنج هزار نفر شتر به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود.

حیدرپور نبود کشتارگاه و کارخانه فرآوری شیر را از مشکلات شترداران این شهرستان مرزی ذکر کرد و اظهار کرد: در حال حاضر کشتارگاه صنعتی شتر در این شهرستان نداریم و در صورت راه‌اندازی علاوه بر کشتار مناسب می‌توانیم گوشت شتر را به‌صورت بسته‌بندی به سایر نقاط کشور ارسال کنیم.

وی افزود: نبود کارخانه فرآوری شیر شتر و دور بودن نهبندان از کارخانه‌های فرآوری شیر سایر استان‌ها هم از مشکلات دامداران منطقه است که در صورت رفع آنها علاوه بر سهولت کار باعث درآمدزایی و اشتغالزایی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان به در دست اجرا بودن طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر در این شهرستان با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: ایستگاه پایش و قرنطینه دام در روستای مرزی حیدرآباد ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: کشتارگاه تیپ چهار (کوچک صنعتی) با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال احداث است و میدان عرضه دام نیز با پیشرفت ۱۰۰ درصد فعال شده است که تکمیل این زیرساخت‌ها و زنجیره پرورش شتر می‌تواند کمک شایانی به افزایش جمعیت شتر، ایجاد اشتعال و رونق اقتصادی منطقه کند.

حیدرپور افزود: با اجرای طرح هاب شتر و ارائه تسهیلات بنیاد برکت به طرح‌های پرورش شتر حدود ۶.۷ درصد یعنی هزار نفر به جمعیت شتر شهرستان نهبندان افزوده شده است.

وی گفت: این شهرستان با داشتن بیش از ۱۵ هزار نفر شتر، بیش از ۳۰ درصد جمعیت شتر خراسان جنوبی و ۱۰ درصد جمعیت شتر کشور را پرورش می‌دهد و شترداری از شغل‌‎های قدیمی و اجدادی در نهبندان است که حدود سه هزار خانوار در این زمینه فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان افزود: انواع محصولات شامل شیر، الیاف و گوشت از شتر تولید می‌شود و محصولات تولیدی مختلف از شتر در سال جاری حدود پنج درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی گفت: واگذاری یک مجتمع شترداری به ظرفیت پنج هزار نفر در قالب واحدهای ۲۵ و ۵۰ نفری، تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای، برگزاری کلاس‌های آموزشی و پیگیری افزایش ظرفیت مجتمع شترداری از پنج هزار نفر به ۱۰ هزار نفر با توجه به درخواست شترداران از حمایت‌های جهاد کشاورزی شهرستان از شترداران است.

حیدرپور اضافه کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل شترداران، خشکسالی و کمبود نهاده‌ها است و در این شرایط خشکسالی مانند سایر دامداران استان، شترداران هم دچار مشکلاتی در تامین علوفه دام خود شده‌اند.

وی با اشاره به پرورش شتر با تداوم خشکسالی‌ و کاهش بارش‌ها در بسیاری از مناطق خراسان جنوبی گفت: بسیاری از دام‌ها مانند گاو و گوسفند برای مفید و اقتصادی بودن نیاز به مراتع خوب و آب کافی دارند اما شتر بدون این ویژگی‌ها می‌تواند اقتصادی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان افزود: با توجه به سهم بالای گوشت قرمز وارداتی از بازار ایران همچنین اهمیت خودکفایی در تولید گوشت قرمز، استفاده از ظرفیت نواحی بیابانی و نیمه‌بیابانی در جهت توسعه پرورش شتر ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مزیت‌های پرورش شتر در این منطقه همجواری با استان‌های شترخیز کشور از جمله سیستان و بلوچستان و کرمان است گفت: همجواری با کشور افغانستان و وجود بازارچه مرزی دوکوهانه نهبندان نیز زمینه خوبی برای واردات شتر و پرورش آن است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید