Iranian Agriculture News Agency

جهاد عشایری با روحیه جهادی در خصوص رفاه جامعه عشایری گام بر می دارد

آبرسانی سیار به عشایر آذربایجان شرقی تا پایان سال به صفر می‌ رسد

سومین جلسه شورای هماهنگی اداره کل امور عشایر استان آذربایجان شرقی با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، مدیرکل امور عشایر استان و روسای ستادی و شهرستانی امور عشایر برگزار گردید.

جهاد عشایری با روحیه جهادی در خصوص رفاه جامعه عشایری گام بر می دارد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: اقدامات مدنظر در خصوص رفاه جامعه عشایری ( احداث راه، مدرسه، خانه بهداشت و ...) که از جهادسازندگی اولیه انتظار می رفت خوشبختانه در حیطه جهاد عشایری با همان روحیه جهادی انجام می پذیرد.

 اکبر فتحی گفت: عمق محرومیت در جامعه عشایری و روستائی به قدری بالاست که علیرغم تمامی تلاشهای صورت گرفته، بخش بزرگی از این محرومیت ها همچنان پابرجاست این امر مارا وادار می نماید تا تمام تلاش خود را در راستای خدمت به این جامعه و حل دغدغه های آن متمرکز نماییم.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر تولید در سال گذشته افزود: نوساناتی که در اقتصاد کشور در سال زراعی گذشته وجود داشت، تولید را در کلیه بخش های اقتصادی از جمله بخش کشاورزی دچار نوسان نمود. وضعیت نهاده ها و وضعیت محصولات تولید شده ای که تقاضایی از سوی بازار نداشت نشأت گرفته از نوسانات اقتصادی جاری در کشور بود که متاسفانه قشر آسیب پذیر کشاورز به شدت تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفت از سوی دیگر همه گیری کرونا باعث شد تولیدکنندگان در شرایطی اقدام به تولید نمایند که احساس نگرانی نسبت به سلامتی خود و خانواده هایشان وجود داشت این در حالی است که فعالیتهای تولیدی غذایی جامعه قابل تعطیل شدن نیست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه  بخش اعظمی از تامین نیاز غذایی استان توسط عشایر صورت می گیرد افزود: در این میان وقوع خشکسالی نیز به شدت امر تولید را تحت تاثیر قرار داد و تولید و تامین نهاده به واسطه وقوع خشکسالی عملاً از دسترس خارج گردید.

وی درخصوص همگامی با سیاستهای جدید وزارت جهادکشاورزی در دولت سیزدهم ضمن اشاره به احصاء راهبردهای اجرایی این سیاستها گفت: سیاستهای مورد تاکید مقام عالی وزارت در راستای اصلاح الگوی کشت، کشاورزی قراردادی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی و سنددار کردن اراضی کشاورزی و توجه به دیمات و افزایش عملکرد در واحد سطح است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن تاکید بر پیشبرد کشاورزی قراردادی و لزوم ورود جدی اتحادیه ها به این موضوع اظهار داشت: کشاورزی قراردادی در حوزه گندم در سطح استان صورت گرفت و کشاورزان قراردادهایی را مستقیماً با  انجمن آرد سازان و شرکت غله منعقد نمودند که به عنوان مثال آنان را موظف به تامین کود فسفاته برای کشاورزان می نمود که هزینه آن حین برداشت محصول پرداخت می گردید این امر در مورد محصول جو و حتی در حوزه دام بین اتحادیه و عشایر نیز قابل اجراست که در صورت عملی شدن آن در آینده مشکلی از بابت بازار این محصولات پیش نخواهد آمد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که خود کشاورز هیچ آشنایی نسبت به نیاز بازار ندارد و نمی تواند طبق ذائقه های مختلف مصرف کنندگان اقدام به تولید نماید اما اتحادیه ها و تشکلهای مختلف بخش کشاورزی می توانند شناخت لازم را از بازار کسب نموده و طبق آن به انعقاد قرارداد با کشاورزان و دامداران بپردازند و تولیدات آنها را در این بازارها ارائه کنند.

 بر انسجام و نظامند شدن اقدام اتحادیه ها و ارائه خدمات آنها بر مبنای نیازهای روز تاکید نمود و با اشاره به اصلاح الگوی کشت بیان داشت: در شهرستانهایی که میزان فعالیت عشایر و جمعیت آن بیشتر است، جهادکشاورزی این شهرستانها نباید در زمینه اصلاح الگوی کشت منفعلانه عمل نماید. لذا باید بر مبنای جمعیت دامی منطقه و عشایر الگوی کشت به سمت و سوی تولید ذرت علوفه ای و دانه ای و جو سوق داده شود.

وی کشت علوفه در دیمزارها (به جای آیشی که در گذشته رایج بوده) بصورت علمی تر و بر مبنای اصول مهندسی را راهکاری در جهت تامین علوفه مورد نیاز جمعیت دامی استان دانست و ادامه داد: اگر سالانه بخشی از 400 هزار هکتار آیشی که در استان وجود دارد، در دیمزارها به تناوب تبدیل گردد که اینکار در شهرستانهای هوراند، خداآفرین و کلیبر امکان پذیر است، بخش عمده ای از علوفه مورد نیاز جامعه عشایر تامین خواهد شد.

وی در خصوص سند دار اراضی کشاورزی ضمن اشاره به اینکه سند دار نمودن اراضی قدرت مانور و سرمایه گذاری را افزایش می دهد گفت: در مورد رفع تداخل پلاکات ثبتی عمدتاً تمایل در جهت زراعت می باشد اما اگر یقین صورت گیرد که این اراضی نباید آزاد گردد به عنوان مرتع حفظ خواهد شد و خود عشایر به عنوان حافظان اصلی منابع طبیعی به شمار می روند و بر مبنای منافع خود از این مراتع محافظت خواهند کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن  اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه عشایر اعم از اقدامات زیرساختی مانند آب شرب قشلاقات و تامین نهاده ها، این اقدامات را منسجم تر از اقدامات تعاونیهای بهره برداری ارزیابی نمود و ضمن قدردانی از آن گفت: اقدامات مدنظر در خصوص عشایر (احداث راه، مدرسه، خانه بهداشت و...) که از جهادسازندگی اولیه انتظار می رفت خوشبختانه در حیطه جهاد عشایری انجام می پذیرد.

 مدیرکل امور عشایر استان نیز در این جلسه  ضمن اشاره به موضوع خدمت رسانی به جامعه عشایری گفت: شرکت های تعاونی عشایری بازوی توانمند در کنار اداره کل در راستای ارائه خدمات بهتر به عشایری فعالیت می کنند.

 سیدمحمدحسن آل هاشم با بیان اینکه آبرسانی در مناطق عشایری به قشلاقات فاقد آب، موجب نشاط اجتماعی در بین عشایر گردیده است از صفر شدن آبرسانی سیار به عشایر آذربایجان شرقی  تا پایان سال خبر داد و افزود: امور عشایر استان با ارائه خدمات به جامعه عشایری از جمله معرفی عشایر برای دریافت تسهیلات پرواربندی و خشکسالی، توزیع پنل های خورشیدی، آموزش توسط همکاران برای بهره برداران در مناطق عشایری، علاوه بر تکالیف اساسنامه ای برخی تفاهم نامه هائی برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر با سایر ارگان های دولتی منعقد کرده است.

گفتنی است در پایان این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اهدای لوح تقدیری به مدیرکل امور عشایر استان به جهت کسب رتبه دومی در ارزیابی میان ادارات کل امور عشایر استان ها تجلیل بعمل آورد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید