Iranian Agriculture News Agency

مهاجر:

کاهش هزینه برداشت کنجد با کشت رقم مقاوم به ریزش

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در سفر به استان خوزستان گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود آب، رقم کنجد مقاوم به ریزش، جایگزین خوبی برای کشت کشاورزانی است که به سختی برداشت کنجد را انجام می دهند.

کاهش هزینه برداشت کنجد با کشت رقم مقاوم به ریزش

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از عملیات برداشت کنجد مقاوم به ریزش در شرکت کشت و صنعت شهید رجایی گفت: با توجه به مشقت های برداشت کنجد به روش سنتی، کشور به رقم مقاوم به ریزش دست پیدا کرد و چند سالی است که این رقم کنجد در استان خوزستان و تعدادی از استان های گرم کشور کشت می شود.

وی افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود آب، این رقم کنجد نیاز بسیار کمی به آب دارد و امیدواریم جایگزین خوبی برای کشت کشاورزانی باشد که به سختی برداشت کنجد را انجام می دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این بازدید گفت : برای اولین بار در سطح وسیع در استان خوزستان کنجد رقم مقاوم به ریزش کشت شد.

تورج نوروزی افزود: برداشت کنجد های محلی در حداقل ۳ تا ۵ مرحله از درو تا خرمن کردن، تکاندن و الک کردن انجام می‌شود ولی در رقم مقاوم به ریزش، کنجد به مرحله خشکیدگی می‌رسد و علیرغم خشک شدن، پیله ها باز می شود و ریزشی ندارد و با تغییرات کمی در کمباین‌های معمولی و مخصوص گندم، برداشت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این کار باعث کاهش هزینه در مرحله برداشت ذرت می‌شود که یکی از مشکلات اساسی در کشت کنجد در استان است.

نوروزی همچنین اضافه کرد: با تسهیل در کشت و برداشت کنجد و مکانیزه شدن آن، شرایط برای توسعه این محصول فراهم می‌شود که جایگزین خوبی برای محصولات پرآب بر بخصوص برنج در فصل تابستان است.

نوروزی تصریح کرد: با توجه به اینکه کنجد در سطح ۱۶ هزار هکتار از مزارع استان کشت می شود پیش بینی می شود رقم مقاوم به ریزش با استقبال کشاورزان روبرو شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید