Iranian Agriculture News Agency

با حضور سردار "جلالی" و "منصور"؛

«مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات طبیعی افتتاح شد

مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات طبیعی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افتتاح شد.

«مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات طبیعی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایانا، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مراسم افتتاح «مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات طبیعی کشور»، گفت: در دنیا دو دسته تهدید بین‌المللی ازجمله تهدیدات یا تغییرات اقلیمی و تهدیدات زیستی شناسایی و رتبه‌بندی شده که تغییرات اقلیمی در رتبه‌بندی جزو 5 تهدید برتر دنیا شناسایی‌شده است.

وی ادامه داد: تهدیدات یک موضوع جهانی و بین‌المللی محسوب می‌شود و می‌تواند از جنس انسان، دام، غذا و ... باشد که می‌تواند هم عنصری بیرونی تهدیدزا و هم عنصر درونی آسیب‌زا باشد.

جلالی با اشاره به اینکه محیط‌زیست نیاز بشریت است و حفظ آن برای همه‌ی مردم کشور و جهان کاملاً ارزشمند و جدی است، گفت: در بعد حوادث، تهدیدات عمدتاً جزو تهدیدات طبیعی، تحولات و تغییرات اقلیمی است و می‌تواند بر محیط‌زیست ما اثرگذار باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور یادآور شد: در دنیا مباحثی با عنوان اقدامات انسان‌ساخت در حوزه اقلیم که اثبات و رد آن نیازمند زیرساخت‌هایی و تجهیزات است وجود دارد که از آن به‌عنوان جنگ اقلیمی نام می‌برند؛ حدود 5 تا 6 کشور هستند که ابزارهای تغییر اقلیم به‌صورت عامدانه را دارند؛ البته برخی عنوان می‌کنند که ممکن است از این تجهیزات علیه ما نیز استفاده کنند.

وی عقیده دارد خوب است که زیرساخت‌های علمی در این زمینه تجهیز شود زیرا ممکن است از این ابزارها علیه کشورمان استفاده شود.

 جلالی با تأکید بر اینکه تغییرات اقلیمی در کشور‌ها بسیار شکننده است، گفت: این تهدیدات از بمب هسته‌ای نیز  بالاتر است چراکه کمبود بارش منجر به تغییر محیط‌زیست، تغییر در بخش آب، تغییر روستاها و سکونتگاه‌ها، برهم خوردن امنیت غذایی می‌شود که در چنین شرایطی شاهد مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها خواهیم بود و درنهایت کمبود آب سبب به وجود آمدن بسیاری از مشکلات داخلی و تعارضات بر سر مشکل آب خواهد شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: زمانی که کمبود بارش منجر به کمبود منابع شرب می‌شود، تعارضات داخلی در توزیع آب به وجود می‌آید و  نظام حکمرانی آب کشور دچار خدشه می‌شود.

 ضرورت بازنگری موضوع حق آبه

وی با تأکید بر ضرورت بازنگری موضوع حقآبه در کشور، تصریح کرد: حقآبه در کشور باید متناسب با شرایط روز بازنگیری شود زیرا آب یک مسئله جدی و عنصر اصلی محیط‌زیست است؛ رژیم توزیع، مصرف و ساز کار با آن، موضوع حق آبه و اقدامات حاکمیتی مرتبط با شرایط کمبود بارش باید در کشور انجام شود.

جلالی ادامه داد: در سه سال گذشته با همکاری مرکز ژنتیک سبد راهبردی حفظ تنوع ژنتیک در گونه انسانی، گیاهی، دامی و زیستی را تنظیم کردیم چراکه اطلاعات و داده در این حوزه‌ها بسیار مهم است که متأسفانه شاهدیم که برخی کشور‌ها اطلاعات ژنتیکی ما را به بهانه مطالعات پژوهشی می‌برند که این موضوع یک خطر جدی است.

جلالی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل از سال 89-90 بعد از اعلام سیاست‌های کلی از مجمع تشخیص نظام، سازوکار پدافند زیستی را در 6 حوزه پایه‌ریزی کرده که در این راستا حوزه انسان، دام و غذا در الویت بودند.

وی بابیان اینکه در این 3 حوزه سازوکارهایی خوبی پیش بنی شده و دنبال می‌شود، افزود: مرکز نگه‌داری گونه‌های ژنتیک برای کشور ما اهمیت بسزایی دارد و  وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دارای مراکز نگه‌داری گونه‌های ژنتیکی است که باید تقویت شوند.

 حفظ منابع در قالب اقدامات سنتی امکان‌پذیر نیست

در این مراسم، مسعود منصور رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بدون شک آب، خاک و پوشش گیاهی از عناصر حیات به شمار می‌رود، گفت: ما فکر می‌کنیم که امنیت زیستی و امنیت غذایی کشور به‌شدت وابسته به این عوامل است.

وی یادآور شد:  از پهنه کشور حدود 80 تا 83 درصد زیر نظر سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور است و این عوامل مستقیماً در چهارچوب برنامه‌ها و سیاست‌های این سازمان گنجانده شده است.

منصور بابیان این 17 و 18 درصد از زمین‌های باقیمانده نیز متأثر از 83 درصد از پهنه کشور است، گفت: درست است که اراضی کشاورزی، سکونتگاه‌ها و روستاها مستقیماً در حوزه فعالیت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیست اما عملکرد ما بر آب‌، خاک و حفظ پوشش گیاهی بر آن  تأثیرگذار است.

وی با اشاره به افتتاح مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات طبیعی کشور گفت: این مرکز از آن حیث مهم است که حفظ منابع در قالب اقدامات سنتی امکان‌پذیر نیست و باید حتماً به سمت هوشمندسازی، نوآوری، تکنولوژی و فناوری‌های نوین حرکت کنیم.

وی بابیان اینکه منابع طبیعی با تهدیدات زیادی روبه‌رو است، گفت: کشور در بحران جدی فرسایش بادی و آبی است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  افزود: سالانه بیش از ۱۵.۴ تن در هکتار فرسایش آبی در کشور اتفاق می‌افتد و ایجاد مرکز پایش مخاطرات منابع طبیعی می‌تواند با مدیریت سه عامل آب، خاک و پوشش گیاهی بر مدیریت منابع طبیعی تاثیرگذار باشد.

 وی در پایان اشاره به تهدیدات موجود در این حوزه، افزود: تغییر اقلیم، حریق، آفات، فرسایش آبی و فرسایش بادی از اصلی‌ترین چالش های این بخش است.

 

 

 

c128f7c7-64f0-4a08-a9e6-f646441dbacb

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید