Iranian Agriculture News Agency

نظمی در گفتگو با ایانا خبر داد:

تولید 4000 تن پنبه در شهرستان خداآفرین

برداشت ۱۴۰۰ تن انارارگانیگ و محصول سالم از باغات شهرستان خداآفرین

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین از تولید 4 هزار تن پنبه از مزارع شهرستان خداآفرین خبر داد.

 تولید 4000 تن پنبه در شهرستان خداآفرین

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رشید نظمی در نشست خبری با خبرنگاران که  وحید کاظم زاده مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز حضور داشت با بیان اینکه پنبه که در جهان به آن طلای سفید نام نهاده اند از جمله محصولات استراتژیک و ارز آور می باشد که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی ، در اشتغال زایی بخش کشاورزی ، صنعت و بازرگانی نقش مهمی ایفا می کند گفت: کمتر محصولی از نظر قابلیت اشتغال زایی، ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده ها با پنبه برابری می کند.

وی با اشاره به سطح زیر کشت۹۰۰ هکتاری پنبه در شهرستان خداآفرین و میانگین تولید 4.3 تن در هکتار  و  تولید در 7 تن در هکتار در مزارع شاخص گفت: پیش بینی می شود 4 هزار تن پنبه از مزارع شهرستان خداآفرین برداشت شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین نرخ خرید هر کیلو پنبه توسط دو کارخانه پنبه پاک کنی را۲۱ هزار تومان دانشت(از زمان شروع خرید، قیمت از 20000 تومان الی 25 هزار تومان متغیر بوده است) و با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی سالجاری 7500 تومان و برای سال آینده 15000 تومان تعیین شده است ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ بازار آزاد از نرخ تضمینی وش پنبه بیشتر می باشد پیش بینی می شود کشاورزان امسال نیز مثل سال گذشته محصول پنبه خود را در بازار آزاد بیش از نرخ تضمینی به فروش برسانند.

وی با اشاره به اینکه 610 بهره بر دار بصورت مستقیم در کار تولید پنبه مشغول به کار هستند گفت: انواع ارقام پنبه همچون مای ترکیه(۸۵ درصد) ، ورامین( 10درصد) و سایر ارقام  همچون خورشید ، ساجد و... (5درصد) در این شهرستان کشت شده است.

 نظمی با بیان اینکه تاکنون بیش از 2 هزار تن وش پنبه برداشتی شهرستان خداآفرین بصورت آزاد توسط دو شرکت پنبه پاک کنی مستقر در شهرستان خریداری شده است ادامه داد: شهرستان خداآفرین براساس عملکرد و سطح زیر کشت محصول پنبه(95درصد)، رتبه نخست آذربایجان شرقی را دارا است.

وی با بیان اینکه این محصول استراتژیک در حال حاضر عمدتاً در بخش گرمادوز این شهرستان تولید می شود و تاریخ برداشت همه ساله از اوایل مهر ماه لغایت آخر دی ماه اتفاق می افتد افزود: طرح انتخاب مشارکتی ارقام (pvs) در سطح یک هکتار توسط مدیریت جهادکشاورزی شهرستان با اعتبار ۱۹۰ میلیون تومان و پایلوت تغذیه در سطح پنج هکتار با اعتبار  ۳۲۰ میلیون ریال اجرا شده است .

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین تاکید کرد: از پنبه دانه نیز به عنوان خوراک دام در دامداری ها استفاده می شود .

وی با بیان اینکه انار سرخ درختان باغ‌ های مینجوان واقع در بخش عاشیقلو شهرستان خداآفرین در حاشیه رود مرزی ارس از جمله محصولات ارگانیک و محصول سالم این منطقه به شمار می‌رود افزود: با توجه به اینکه بیشتر باغداران منطقه خداآفرین زنبوردار نیز می باشند لذا به دلیل عدم سم پاشی با توجه به صنعت زنبورداری ، انار تولید شده بصورت محصول سالم و ارگانیک است.

وی با بیان اینکه شهرستان خداآفرین با میزان سطح زیر کشت ۱۸6 هکتار رتبه دوم تولید محصول انار را بعد از جلفا به خود اختصاص داده است گفت: در سالجاری با برداشت و تولید میانگین 7.5 تن انار در حدود 1400 تن انار ارگانیگ و محصول سالم از باغات شهرستان خداآفرین برداشت شده است.

 نظمی با اشاره به بالا بودن  انبارداری رقم انار گلوشاه افزود: ارقام مختلف انار همچون گلوشاه یا بومی ملس ، شیرین یزد ، ملس و شیرین ساوه و خاتونی در این شهرستان کشت شده است.

گفتنی است شهرستان خداآفرین از شمال با کشور جمهوری آذربایجان، از شرق با شهرستان کلیبر، از جنوب با شهرستان ورزقان و از غرب با شهرستان جلفا همسایه است و در شمال‌شرقی استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید