Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

مراکز خدمات غیر دولتی در مقایسه با مراکز دولتی توانایی موفقیت بیشتری دارند

فعالیت ۷۵ مرکزخدمات غیردولتی کشاورزی در استان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: مراکز خدمات غیردولتی در مقایسه با مراکز دولتی به دلیل گره خوردن منافع با فعالیت هایشان، توانایی موفقیت بیشتر دارند.

مراکز خدمات غیر دولتی در مقایسه با مراکز دولتی توانایی موفقیت بیشتری دارند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در جلسه نظام نوین ترویج ضمن تقدیر از فعالیت 75 مرکزخدمات غیردولتی کشاورزی گفت: ما مجبوریم خود را با شرایط زمان وفق دهیم در این راستا اگر به مرور ترویج و آموزش در طول دوره فلاحت پرداخته شود، روند پرنشیب و فراز آن تا رسیدن به زمان حاضر را مشاهده خواهیم کرد.

وی به دوره زمانی حضور و رفت وآمد گروه های ترویجی در روستاها و اهتمام ایشان به مسائل ترویجی براساس امکانات روستاها و موفقیتهای ایشان در زمان خود و سپس توسعه مراکز ترویج کشاورزی در دهستانها و مراکز بخشها که نشان از اهمیت بخش کشاورزی داشت و نشان می داد اشاره نمود و گفت: آنها نشان داد تا چه حد حضور کارشناسان در کنار کشاورزان می تواند در توسعه بخش کشاورزی موثر باشد و به ارتقاء بهره وری بیانجامد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از شرکتهای سهامی زراعی، تعاونیهای تولید، شرکتهای خدماتی فنی و مشاوره ای، مراکز خدمات جهادکشاورزی و در نهایت مراکز خدمات غیردولتی نام برد که به ایفای نقش در مزارع و واحدهای تولیدی در امر آموزش و ترویج پرداخته اند ، تصمیمات اتخاذ شده نسبت به اقتضائات زمان را متفاوت دانست و ادامه داد: در واقع اینها استراتژیهای متفاوت جهت رسیدن به هدف واحد افزایش آگاهی کشاورزان در راستای ارتقاء بهره وری عوامل و نهاده های تولید ارزیابی میشود.

وی ورود مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی را مبارک دانست و گفت: نباید بین مراکز دولتی و غیر دولتی فاصله ای قائل گردیم زیرا تلاش همه در راستای افزایش بهره وری و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان و در نهایت تامین امنیت غذایی جامعه است.

وی بر یاری رساندن و همکاری با تمامی تشکلها و نهادهایی که به این امر اهتمام می ورزند، تاکید نمود و با اشاره به توانایی موفقیت بیشتر مراکز خدمات غیردولتی در مقایسه با مراکز دولتی اظهار داشت: علت این امر در این واقعیت نهفته است که منافع این مراکز با فعالیتهایشان گره خورده است زیرا به ازای فعالیتی که انجام می دهند، درآمد خواهند داشت.

 فتحی گفت: ما محکوم به این امر نیستیم که همواره در مورد مراحل کاشت، داشت و برداشت با کشاورزان صحبت نماییم بلکه باید نسبت به مشکلات حال حاضر بخش کشاورزی و وضعیت کلی بخش کشاورزی استان اشراف داشته و بر مبنای آن به کشف نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدیدهای بخش کشاورزی در نقاط مختلف استان نائل گردیم پس از این مرحله است که می توان ادعا نمود برنامه ریزی های صورت گرفته علمی و خارج از روشهای سنتی گذشته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تغییر شرایط اقلیمی ما را مجبور به اتخاذ روشهای علمی و جدیدتر می نماید و پتانسیل منطقه به عنوان نقشه راهی در نظر گرفته می شود که بر مبنای آن باید برنامه ریزی صورت گیرد بیان داشت: با توجه به آمار سطح زیر کشت آبی، استان آذربایجان شرقی رتبه 11 را در کشور به خود اختصاص داده است و با توجه به اینکه این اراضی جزو اراضی آبی محض نمی باشد بنابراین طبیعتاً متوسط عملکرد آنها از اراضی آبی پایین تر می باشد در حالی است که متوسط عملکرد آبی استان بسیار پایین می باشد که در این راستا تحلیل واقعی صورت نگرفته است. زیرا در بررسی دقیق تر300 هزار هکتار اراضی کشت آبی متوجه می شویم که حدود 200 هزار هکتار آن اکثراً در حوزه شهرستان تبریز واقع شده است، از وضعیت کشت آبی خارج شده است و فقط آبیاری تکمیلی می تواند داشته باشد. این در حالی است که همچنان ارقام آبی در اراضی کشت می شود. در صورتی که اگر ارقام متناسب با کشت دیم در این اراضی کشت گردد به ویژه در مورد گندم می توان گفت میزان عملکرد تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت بررسی و کشف و اقدام در مورد چنین مسائلی است که می تواند کمک کننده بوده و به ایجاد اعتماد و امیدواری در بین کشاورزان منجر شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: نیازمندی دیگری که حوزه ترویج ایجاب می نماید حرکت به سمت کشاورزی قراردادی  و تغییر الگوی کشت در راستای تنظیم بازار است. بنابراین این استراتژیها باید در سرلوحه فعالیتها قرار گیرد که مراکز خدمات غیردولتی با دستی بازتر می توانند به انعقاد قرارداد با کشاورزان بپردازند. همینطور سنددار کردن اراضی کشاورزی موضوع مهم دیگری است که سنگ بنای اولیه برای توسعه سرمایه گذاری به شمار می آید در حال حاضر که چنین فرصتی فراهم شده است کشاورزان باید مورد راهنمایی قرار گیرند که به این سمت حرکت کنند.

 فتحی با تاکید بر این امر که مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی جزء مجموعه وزارت جهادکشاورزی تعریف شده اند، گفت: نگرش به این مراکز باید دقیقا همانند نگرش به مراکز دولتی باشد و اگر طرح الگویی در زیربخشهای مختلف داشته باشیم باید اولویت مزارع طرف قرارداد با این مراکز باشد.

وی در ارتباط با فراهم نمودن تسهیلات برای مکانیزاسیون نیز ابراز داشت: نه تنها این مراکز برای اخذ تسهیلات مکانیزاسیون هیچ محدودیت یا موانعی ندارند بلکه باید برای تجهیز آنها تلاش شود تا بتوانند خدمات موثرتری ارائه کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با صدور مجوز نهاده های کشاورزی و تحویل ادوات الگویی به مراکز خدمات غیردولتی گفت: این مراکز می توانند به عنوان کارگزار و مراکز دارای اهلیت به این امور بپردازند.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان درخصوص این مراکز استفاده حداکثری ازظرفیت آنها و توسعه آنها در تمامی دهستانهاست که بتوانند برابرتعرفه مصوب ارائه خدمت کنند ادامه داد: این مراکز هم فعالیتهای تصدیگری واگذارشده را انجام می دهند وهم در قالب قرداد با کشاورزان حوزه عمل خود تحت عنوان سهم بری دانش از تولید در راستای افزایش بهره وری از عوامل تولید، افزایش عملکرد در واحد تولیدی فعالیت می کنند و یقیناً این نوع قراردادها در افزایش اعتماد کشاورزان به علوم مهندسی کشاورزی بسیار موثرمی باشد انتظار این است بخش دولتی از ظرفیت این مراکز استفاده حداکثری را بکنند.

گفتنی است در این جلسه یکی از مراکزخدمات کشاورزی غیردولتی شهرستان تبریزگزارشی از مجموعه فعالیتهای خود ارائه کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید