Iranian Agriculture News Agency

در یک رویداد بین المللی حاصل شد؛

انتخاب کشاورز نمونه بین المللی در مصرف بهینه آب از داراب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب از معرفی غلامرضا انصاری از کشاورزان پیشرو این شهرستان، به عنوان کشاورز نمونه در مصرف بهینه آب، در جشنواره کمیته بین المللی آبیاری و زهکشی watsave 2021 خبر داد.

انتخاب کشاورز نمونه بین المللی در مصرف بهینه آب از داراب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، احمدرضا صالحی با بیان اینکه کشاورز مذکور در سال جاری به نمایندگی از شرکت تعاونی پنبه کاران داراب در زمینه فناوری صرفه جویی در مصرف آب به کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی ICID، معرفی شد، تصریح کرد: این موفقیت با حمایت و نظارت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس حاصل شد.

به گفته وی؛ کمیته بین المللی آبیاری و زهکشی هر ساله بر اساس آیتم های مشخص شده برای صرفه جویی در مصرف آب، از بین کارشناسان و بهره برداران، افراد ذی صلاح را انتخاب می کنند و بعد از بررسی و اعلام نظر نهایی، افراد منتخب به کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی ICID، معرفی می شوند.

این مقام مسئول اجرای طرح افزایش عملکرد گندم در نظام های تولید گندم بنیان با رویکرد کشاورزی حفاظتی و مدیریت به هم پیوسته آب و خاک را مهمترین عامل انتخاب انصاری به عنوان نمونه بین المللی عنوان کرد.

او افزود: انصاری طرح خود را در مساحت پنج  هکتار در روستای ماریان شهرستان داراب اجرا کرده است و با حفظ حداقل 30 و حداکثر 50 درصد بقایای گیاهی در سطح پشته ها، باعث افزایش رطوبت خاک، افزایش ماده آلی خاک از 1.03 به 1.32 درصد و در نتیجه کاهش مصرف آب در مزرعه گندم شده است.

صالحی ابراز کرد: با نصب کنتور حجمی و اندازه گیری میزان آب مصرفی در طول دوره رشد مزرعه موصوف، نتایج نشان داد با تغییر سیستم آبیاری از غرقابی به قطره ای (تیپ)، میزان آب مصرفی مزرعه گندم  فوق  به 3750 متر مکعب در هکتار رسیده است که کاهش 30 درصد ی مصرف آب و  افزایش 25 درصدی عملکرد را به همراه داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب انتخاب این کشاورز دارابی را افتخاری بزرگ برای استان فارس و کشور عزیزمان ایران دانست و این موفقیت را به همه بهره برداران بخش کشاورزی و خانواده بزرگ جهاد کشاورزی استان فارس تبریک گفت؛ به کشاورزان توصیه کرد از روش های نوین آبیاری و اجرای طرح های کشاورزی حفاظتی که منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی می شو د استفاده کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید