Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل شیلات خوزستان:

پیش‌بینی برداشت ۱۵۰ تن ماهی از استخرهای دو منظوره در بهبهان

۳۳ درصد کل تولیدات ماهیان گرمابی کشور در استان خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان، گفت: شهرستان بهبهان 50 درصد میزان تولیدات ماهیان گرمابی در استخرهای دو منظوره ( کشاورزی و پرورش آبزیان) استان خوزستان را به خود اختصاص داده است.

پیش‌بینی برداشت ۱۵۰ تن ماهی از استخرهای دو منظوره در بهبهان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات استان در حاشیه مراسم برداشت ماهی از استخرهای دو منظوره کشاورزی در شهرستان بهبهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه راه‌اندازی استخرهای دو منظوره در اراضی کشاورزی که از چاه آب تغذیه می‌شوند در چارچوب توسعه آبزی‌پروری در کشور صورت گرفته است.

ابوعلی افزود: یکی از محوری‌ترین رویکردهای این اداره کل ترویج استفاده از فناوری‌های جدید به منظور ارتقای کمی و کیفی تولید آبزیان به وسیله پرورش دهندگان است.

این مقام مسئول، با بیان اینکه استان خوزستان در حال حاضر  ۳۳ درصد کل تولیدات ماهیان گرمابی کشور را  به خود اختصاص داده است، از افزایش راندمان و بهبود تولید 

آبزی پروری استان در سال ۹۹ خبر داد و گفت: علی رغم کاهش ۴ درصدی سطح زیر کشت شاهد رشد ۱۰ درصدی تولیدات آبزی پروری در استان بودیم.

وی ادامه داد: امسال 30 استخر دو منظوره پرورش ماهی در این شهرستان با هدف افزایش تولید در واحد سطح در حال فعالیت هستند.

مدیر کل شیلات خوزستان، تصریح کرد: شهرستان بهبهان 50 درصد میزان تولیدات ماهیان گرمابی در استخرهای دو منظوره (کشاورزی و پرورش آبزیان) استان خوزستان را به خود اختصاص داده است.

به گفته ابوعلی، میزان تولیدات ماهیان گرمابی در شهرستان بهبهان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد و سطح زیر کشت نیز 20 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه سطح زیر کشت این استخرها را 25 هزار و 500 مترمربع خواند و افزود: پیش بینی می شود امسال  153 تن ماهی گرمابی گونه کپورمعمولی و آمور از این منطقه برداشت شود.

مدیرکل شیلات خوزستان، پایین بودن هزینه سرمایه‌گذاری برای بهره‌مندی از این طرح، غنی‌سازی آب خروجی و افزایش محصولات کشاورزی مرغوب و باکیفیت را از جمله مزایای ایجاد استخر دو منظوره پرورش ماهی در کنار زمین‌های زراعی عنوان کرد.

ابوعلی، با بیان اینکه هدایت این پساب ها میزان مصرف کود را تا حدودی کاهش می دهد اظهار داشت: به ازای هر تن غذای داده شده به ماهی 30 کیلو گرم در مصرف کودهای شیمیایی صرفه جویی می‌شود و این اقدام از نظر زیست‌محیطی نکته قابل توجهی است.

وی با اشاره به نوع تسهیلات ارائه شده به متقاضیان گفت: پرورش دهندگان واجد شرایط جهت اخذ وام به بنیاد برکت معرفی شده و بچه ماهی رایگان در اختیار این افراد قرار می گیرد.

گفتنی است، در این مراسم نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان، فرماندار شهرستان بهبهان، روسای ادارات شیلات، امور آب، محیط زیست، منابع طبیعی و امور عشایر شهرستان و  مسئول دفتر نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید