Iranian Agriculture News Agency

هوشمند خبرداد:

پرورش موفق میگو با استفاده از پساب کشاورزی

مطالعه پژوهشی پرورش میگو در پساب کشاورزی، توسط پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور با مشارکت اداره کل شیلات خوزستان و بخش خصوصی، با موفقیت اجرا و به بهره داری رسید.

پرورش موفق میگو با استفاده از پساب کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، در راستای بهره وری و ارتقاء مصرف آب، پروژه مطالعاتی  پرورش میگوی وانامی در آب های نامتعارف حاصل از پساب کشاورزی توسط پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور با مشارکت اداره کل شیلات خوزستان و در استخرهای بخش خصوصی اجرا و به بهره برداری رسید. 

حسین هوشمند، رییس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور این پروژه را فاز دوم از طرح مطالعاتی  آبزی پروری در آبهای نامتعارف در استان خوزستان، پس از اجرای موفق فاز اول آن با عنوان استفاده از پساب نیشکر در پرورش ماهی باس دریایی آسیایی برشمرد که در سال گذشته توسط پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور و با مشارکت اداره کل شیلات انجام شد. وی افزود: در این پروژه، پست لاروهای مرحله  ۸-۱۲ وانامی در استخرهای ۱/۵ هکتاری آبگیری شده با پساب کشت برنج و شوری متغیر  ۷_۱۵ قسمت در هزار، با تراکم ۱۵۰ هزار  قطعه در هکتار در مردادماه سال جاری ذخیره سازی شدند که پس از گذشت ۹۰ روز از زمان پرورش، بیشترین وزن برداشتی میگوها ۳۵ گرم بود. 

هوشمند، دستاوردهای حاصل از تولید موفقیت آمیز این پروژه را تولید میگوهای مرغوب و با بازار پسندی بسیار خوب، وزن برداشتی بالا، ضریب تبدیل غذایی ۱/۲، و استفاده از سیستم جمع آوری خاص برای جمع آوری میگو، که منجر به کاهش هزینه کارگری و عدم بروز عارضه سرقرمزی بود، برشمرد. 

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: مطابق آزمایش های صورت گرفته توسط محققان پژوهشکده، میگوهای پرورش یافته در این پروژه عاری از هر گونه آلودگی میکروبی و فلزات سنگین بودند و برای مصرف انسانی منعی ندارند. 

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور گفت: با توجه‌ به وجود بیش از سه میلیارد مترمکعب آب نامتعارف در استان پتانسیل مناسبی برای بهره گیری از آن همراه با اشتغال زایی و ارزآوری فراهم است. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: چندسالی است، طرحهای مطالعاتی و ترویجی بکارگیری آب‌های نامتعارف در پرورش آبزیان توسط پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور رقم خورده و نتایج مطالعات آن نشان از سلامت ماهی و میگوی پرورشی در این آب ها دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید