Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت کنجد از مزارع کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از آغاز برداشت کنجد از مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تا نیمه آبان ماه، بیش از هزار و 800 تن کنجد تولید شود.

آغاز برداشت کنجد از مزارع کازرون

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حمید رشیدی با اشاره به افزایش 50 درصدی کشت این محصول نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: در سال جاری سطح زیر کشت دانه روغنی کنجد 1500 هکتار است.

به گفته وی؛ شهرستان کازرون یکی از قطب‌های تولید کنجد استان فارس و بخش جره و بالاده به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز، کانون‌ اصلی تولید این محصول است.

رشیدی تاکید کرد: این محصول علاوه بر درآمد زایی بالا و مقرون به صرفه بودن، به عنوان یک محصول کم آب بَر می تواند در رعایت الگوی کشت، جایگزین محصولات پر آب از جمله  ذرت دانه ای شود .

این مقام مسئول تصریح کرد: 90 درصد کشت کنجد در این شهرستان به صورت بی خاک ورزی یا کم خاک ورزی انجام شده است که  علاوه بر کاهش هزینه های عملیات خاک ورزی، نقش مهمی در حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک دارد.

وی به کیفیت بسیار خوب کنجد های شهرستان کازرون اشاره کرد و گفت: کنجد تولیدی این شهرستان علاوه بر تامین بازار مصرف شهرستان به استان های اصفهان، یزد، قم که کارگاه های شیرینی پزی، ارده سازی، حلواشکری و روغن گیری دارند، عرضه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به اینکه از مشکلات اصلی این زراعت، عدم امکان برداشت مکانیزه است، بیان کرد: در حال حاضر برداشت در همه مزارع این شهرستان به صورت دستی و در چهار مرحله درو، خرمن، استحصال دانه و بوجاری انجام می‌گیرد که هزینه زیادی را به کشاورز تحمیل می کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید