Iranian Agriculture News Agency

جعفروند در گفتگوی اختصاصی با ایانا خبر داد:

پتانسیل تولید انواع ماهیان پرورشی به ظرفیت 6 هزار تن در سال در حاشیه رودخانه ارس

سواحل رودخانه ارس به لحاظ اقلیمی مناسب‌ترین منطقه استان برای پرورش ماهیان خاویاری

مدیرشیلات وامور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ازپتانسیلها و قابلیت حاشیه رودخانه ارس درمحدوده شهرستانهای جلفا وخدافرین با حفر چاه های سطحی و تولید انواع ماهیان پرورشی به ظرفیت 6 هزارتن درسال خبر داد.

پتانسیل تولید انواع ماهیان پرورشی به ظرفیت 6 هزار تن در سال در حاشیه رودخانه ارس

 قاسم جعفروند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: رودخانه ارس قابلیت ایجاد تحول در عرصه های مختلف تولید، صنعت، کشاورزی، انرژی و دیگر بخشها از جمله فعالیت در زمینه شیلات و گردشگری را دارد و باید با برنامه ریزی صحیح و طرح کارشناسی از توان دومین رود پرآب کشور در همه زمینه ها بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه شهرستان جلفا به دلیل وجود رودخانه دائمی و پر آب ارس و همچنین اقلیم مطلوب، از پتانسیل بالایی در امر پرورش ماهیان سردآبی و خاویاری برخوردار بوده و ماهیان تولیدی در این مزارع از بالاترین کیفیت در سطح استان برخوردار هستند ادامه داد: جهت اجرای طرح توسعه آبزی پروری در حوزه آبریز رودخانه ارس و سرشاخه های اصلی با سازمانهای مختلف از جمله محیط زیست، مرزبانی، دامپزشکی و ... هماهنگیهای لازم بعمل آمده و از سازمان آب منطقه ای استان طی جلسات مختلف کارشناسی و با حضور مجموعه کارشناسان مرتبط بعد از مطالعات کامل پروژه مجوز حفر 300 حلقه چاه  مورد تصویب قرار گرفت.

 جعفروند افزود: برای سرعت بخشیدن به امر سرمایه گذاری در بخش شیلات و امور آبزیان در سال 98 برای معرفی مناطق مستعد به متقاضیان سرمایه گذاری و تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری در این بخش، این مدیریت با هماهنگی سایر ادارات و ارگانهای مرتبط کار شناسایی 51 مورد منطقه مستعد برای سرمایه گذاری در بخش آبزی پروری در حاشیه رودخانه مرزی ارس به وسعت 590 هکتار مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و از سال 1389 فاز اجرائی پروژه در منطقه شروع شده است که از جمله طرحهای اولویت دار و مهم در جریان این مدیریت در محدوده شهرستانهای جلفا و خداآفرین با حفر چاه سطحی به ظرفیت 6 هزار تن انواع ماهیان پرورشی می باشد که تاکنون 16 مورد پروژه 20 تنی انفرادی به بهره برداری رسیده و 11 مورد دیگر نیز در مرحله تاسیس بوده و 64 متقاضی در مراحل تکمیل پرونده هستند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان افزود: طرح بزرگ 70 واحدی پرورش ماهی قزل آلا در حاشیه اراضی منطقه آزاد تجاری ارس در شهرستان جلفا با تناژ 1400 تن و همچنین در شهرستان خدافرین طرح جامع شرکت خوشه صبا شامل پروژه 125 تنی پرورش ماهی قزل آلا و 125 تنی ماهی کپور، 125 تنی ماهیان خاویاری و تکثیر و تولید 6 میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا در شرف تاسیس است.

وی از افراد حقیقی وحقوقی علاقمند به سرمایه گذاری دراین طرح درخواست کردبا مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستانهای خدافرین وجلفا ویا مدیریت شیلات استان از فرصت بوجود آمده برای فعالیت اقتصادی استفاده نمایند.

 جعفروند توصیه نمود با توجه به آب مناسب رودخانه ارس برای تولید و پرورش انواع ماهیان پرورشی و نیز همجواری با کشورهای همسایه مرزی، سرمایه گذاران و جوانان جویای کار اقتصادی با سرمایه گذاری می توانند علاوه بر اشتغال و درآمدزایی مناسب، زمینه صادراتی و ارزآوری بسیار خوبی در منطقه ایجاد نمایند.

وی اظهار نمود: دولت پشتیبان آنان در این امر بوده و در صورت وجود موانع احتمالی مسئولین مربوطه در رفع این موانع تلاش خواهند کرد.

وی اظهار امیدواری کرد با صحبتهایی که در خصوص کشاورزی قراردادی و تکمیل زنجیره های تولید به اعضای هیات مدیره تعاونی پرورش دهندگان ماهی و تولید کنندگان و سرمایه گذاران در بخش شیلات انجام گرفته امیدواریم حاشیه ساحلی رودخانه ارس در آینده نزدیک به یکی از قطبهای تولید و پرورش انواع ماهیان پرورشی و آبزیان تبدیل شده و الگوی مناسبی برای توسعه آبزی پروری در سایر نقاط مشابه استان و کشور معرفی گردد.

وی تولید ماهیان خاویاری را برترین ظرفیت سرمایه گذاری در حاشیه رودخانه ارس عنوان کرد و آن را از اهم برنامه ها و سیاستهای این مدیریت در جهت توسعه این امر در منطقه تاکید نمود.

 جعفروند گفت: برای پرورش ماهیان خاویاری سواحل رودخانه ارس تا مرز استان اردبیل به لحاظ اقلیمی مناسب‌ترین منطقه استان بوده و می‌توان با هدایت سرمایه‌گذاران، برای تولید این محصول استراتژیک چشم‌انداز روشنی متصور شد.

وی افزود: پرورش ماهی بخصوص ماهیان خاویاری ازجمله مشاغلی است که سودآوری خوبی دارد، در کشور حدود 130 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد که با تولید 25 کیلوگرم در مترمربع سالانه 2700 تن ماهی تولید می کند در استان هفت واحد ماهیان خاویاری در شهرستانهای سراب، مرند و جلفا با تولید 52 تن گوشت ماهی خاویاری وجود دارد.

وی افزود: یکی از مزارع امسال به مرحله خاویاردهی نزدیک شده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با رعایت اصول فنی مورد نیاز پیش‌بینی می‌شود در پایان سال 1400 به تولید حداقل 200 کیلوگرم خاویار برسد.

 جعفروند گفت: طرح ماهیان خاویاری آقای شاهدی در قالب پایلوت از سال ١٣٩٣ با ۴٧۵ قطعه بچه ماهی فیل ماهی ۵٠ گرمی و در سال ١٣٩۵ بعلاوه ١۵٠ قطعه ماهی ١٢٠٠ گرمی فیل ماهی و همچنین طرح پرورش ماهیان خاوریاری آقای خانی با سرمایه 20 میلیارد ریالی و با مجوز بهره برداری 10 تن پرواری و 100 کیلوگرم خاویاردر سال 97 در حاشیه رودخانه ارس در شهرستان جلفا اجرا شده است .

 وی ادامه داد: خوشبختانه مزرعه آقای خانی رکورد دار این عرصه با 40 کیلوگرم در مترمربع تولید ماهی خاویاری در این شهرستان و در حاشیه رودخانه ارس فعالیت می کند در این مزرعه در هر مترمکعب 22 کیلوگرم ماهی نگهداری می شود که نسبت به استخرهای خاکی که 4 کیلوگرم ماهی در مترمکعب است بهره وری خیلی بیشتری دارد.

آقای خانی مزرعه‌دار برجسته تولید خاویار در شمالغرب کشور نیز با بیان اینکه پس از آغاز بهره‌برداری مزرعه از سال 1397 برنامه ریزی لازم برای تولید 10 تن گوشت و 100 کیلوگرم خاویار در سال را مطابق ضوابط فنی مورد نیاز در دستور کار خود قرار داده است، افزود: طرح توسعه‌ای که شامل تولید، فرآوری و بسته‌بندی می‌باشد با اخذ مجوزهای لازم برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است که ان‌شاءالله به‌زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

وی از برنامه‌ریزی خود برای اجرای فاز سه مزرعه با احداث 24 استخر با قطر 12 متر در سال 1401 خبر داده  و خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانم به عنوان بخش خصوصی نقش کوچکی در توسعه پرورش ماهیان خاویاری در استان آذربایجان‌شرقی و کشور داشته باشم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید