Iranian Agriculture News Agency

یوسفی راد در گفتگو با ایانا خبر داد:

اجرای 1267 هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی استان آذربایجان شرقی طی سالجاری

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای 1267 هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی استان طی سالجاری خبر داد.

 اجرای 1267 هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی استان آذربایجان شرقی  طی سالجاری

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگوبا خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، از اجرای 1267 هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی استان طی سالجاری خبر داد و افزود: 8123 هکتار سیستم آبیاری نوین دیگر نیز در این منطقه در دست اجرا است که ۱۱۳۰ هکتار از اراضی تجهیز شده در حوضه دریاچه ارومیه واقع شده است.

کامران یوسفی راد با اشاره به تعهد سازمانی جهادکشاورزی استان برای اجرای۲۰۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین درحوضه دریاچه ارومیه گفت: با بهره برداری ازسیستم‌های آبیاری در دست اجرای این منطقه امسال می‌توانیم دوبرابر تعهدات خود رادر این زمینه عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون 143 پروژه آبیاری در این منطقه افتتاح شده است ادامه داد: ۳۲۵ پروژه دیگر  نیز در حال تکمیل روند احداث است.

وی در تشریح طرح‌های آبیاری اجرا شده در حوضه دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در سطح ۷۱.۳۲ هکتار اراضی  شهرستان‌ها، سیستم آبیاری بارانی عملیاتی شده و ۱۵۸۰.۳۶هکتار دیگر نیز در دست اجرا است.

مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان از اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای در ۹۷ هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: در سطح ۱۷۳۰ هکتار دیگر نیز این نوع سیستم آبیاری نوین در دست احداث است.

 یوسفی راد ادامه داد: در سطح 962.15 هکتار، سیستم آبیاری کم فشار عملیاتی شده و در ۲۵۶۱ هکتار نیز در حال عملیاتی شدن است که امیدواریم تا پایان سالجاری شاهد افتتاح تمامی این پروژه‌های در دست احداث باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در میان شهرستان ‌هایی که پروژه‌های آبیاری افتتاح شده، شهرستان تبریز با 312.41 هکتار، سراب با 273.65 هکتار و مرند با 266.36 هکتار سیستم آبیاری نوین، مناطق پیشتاز در این زمینه بودند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت تجهیز اراضی و باغات سطح استان به سیستم‌های آبیاری نوین، تاکید کرد: برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، توسعه روش‌های نوین آبیاری و جایگزین کردن آن به جای آبیاری سنتی توسط کشاورزان امری ضروری است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده کشاورزان از روشهای نوین آبیاری، گفت: استفاده از آبیاری تحت فشار، اصلاح روشهای سنتی، اصلاح و بهسازی کانالهای آبیاری، احیای قنوات و لوله‌گذاری در انهار به روش سنتی و مکانیزه تا محل مصرف آب می‌تواند در صرفه‌جویی آب نتیجه‌ بخش باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید