Iranian Agriculture News Agency

قادری‌فر :

تنظیم‌گری هوشمند بازار محصولات کشاورزی رسالت اصلی تعاون روستایی است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: رسالت اصلی سازمان مرکزی تعاون روستایی، تنظیم‌گری هوشمند بازار محصولات کشاورزی است.

تنظیم‌گری هوشمند بازار محصولات کشاورزی رسالت اصلی تعاون روستایی است

به گزارش خبرنگار ایانا، اسماعیل قادری‌فر رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به رسالت اصلی سازمان مرکزی تعاون روستایی مبنی بر تنظیم‌گری هوشمند بازار محصولات کشاورزی، گفت: مشکل اساسی ما در زنجیره تولید، تأمین و توزیع؛ وجود دلالی و واسطه‌گری است.

وی گفت: در حالی که کشاورزان باوجود همه‌ مشکلات موجود در تولید از جمله تنش آبی، تأمین نهاده‌های کود، بذر، نهال و سم بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را تولید می کنند، اما دغدغه‌ فروش محصول در آنان وجود دارد و حاصل دسترنج کشاورزان باوجود همه‌ زحمات تولید، به ثمن بخس توسط دلالان و واسطه‌ها خریداری می‌شود؛ از سوی دیگر، شهروندان و مصرف‌کنندگان نیز به گران‌ترین قیمت محصول را خریداری می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: ما با مطالعه‌ای که بر روی زنجیره ارزش و زنجیره محصولات کشاورزی و باغی در ایران در معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم به‌طور متوسط فاصله مزرعه تا سفره 700 درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد؛ به‌طور مثال پیاز تولیدشده در جنوب کرمان به‌عنوان قطب تولید پیاز در کشور، در دشت جیرفت کیلویی کمتر از 500 تا 600 تومان از کشاورز خریداری می‌شود و برای مصرف‌کنندگان در تهران کمتر از 7 تا 10 هزار تومان به دست نمی‌آید، البته سود بازرگانی، هزینه‌های حمل‌ونقل وجود دارد اما فاصله مزرعه تا سفره به دلیل عدم هوشمندی در زیرساخت‌های تولید، تأمین و توزیع، سود سرشاری را نصیب دلالان می‌کند.

وی تصریح کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تلاش می‌کند در دوره جدید مدیریتی با رویکرد هوشمند سازی زنجیره تأمین، نهاده و ابزارهای مورد نیاز را در دسترس کشاورزان قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه شبکه بسیار بزرگی از تعاونی‌ها و تشکل‌های روستایی به‌صورت مویرگی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: اگر بتوانیم این شبکه را با آموزش‌های لازم و ترویج مبانی کشاورزی، صنعتی و مدرن توانمند کنیم و ارتقا ببخشیم، رویکرد امنیت و سلامت غذایی که یکی از برنامه‌های راهبردی وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است، محقق می‌شود.

قادری فر تصریح کرد: برای گذر از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی، پیشرفته و مدرن و گرفتن بازار مناسب از بازارهای بین‌المللی، توانمندسازی تعاونی‌ها و تشکل‌ها در نقاط مختلف کشور الزامی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته کشاورزی را از دیگر معضلات بخش عنوان کرد و افزود: باید زمینه رشد و نمو و استفاده از توانایی نخبگان و فناوران در بخش کشاورزی به‌عنوان یک بخش مولد و پایه‌ای در اقتصاد کشور و امنیت غذایی، فراهم شود.

قادری فر با اشاره به برگزاری نمایشگاه یک‌روزه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی در 28 مهرماه از ساعت 9 صبح تا 17 عصر، گفت: اتحادیه‌ها و مجامع کشاورزی را دعوت کردیم تا ضمن آشنایی با آخرین پیشرفت‌های فناورانه حوزه کشاورزی، در جلسه هم رسانی عرضه و تقاضا نیز شرکت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری جلسه هم رسانی عرضه و تقاضا، بخش کشاورزی بتواند نفوذ نوآوری و افزایش ضریب فناوری در حوزه را با استفاده از توان شرکت‌های دانش بینان ایرانی فعال در این بخش تجربه کند.

به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از جامعه حدود 6 تا 7 هزاری شرکت‌های دانش‌بنیان و 10 هزارتایی بخش استارتاپی حدود 20 درصد در زنجیره ارزش بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

 وی درباره فعالیت استارتاپ ها در بخش کشاورزی، بیان کرد: شرکت دانش‌بنیانی که محصول دارد و نیاز آن‌ها بازار است باید بتواند در بخش کشاورزی محصول خود را در زنجیره اعم از کود، سم، نهاده، بذر و نهال، تجهیزات و... عرضه کند؛ از طرف دیگر بخش کشاورزی نیز تشنه‌ی کسب‌وکارهای نو و فناوری‌های جدید است.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های دانش‌بنیان با کسب‌وکارهای بخش کشاورزی با رویکرد هم رسانی عرضه و تقاضا و سرویس انطباق (Match-Making) از طریق ابزارهای اجرایی و سیاستی ما که اتحادیه‌ها و تشکل‌ها هستند، برگزار خواهد شد.

قادری فر گفت: به عقیده من اقتصاد کشاورزی یکی از ارکان امنیت ملی کشور بوده که در شرایط تحریم و بحث خام فروشی نفت، توجه به اقتصاد کشاورزی می‌تواند راه تقویت اقتصاد کشور به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اجرای فعالیت جدید در این سازمان، گفت: سعی می‌کنیم با همکاری دستگاه‌های مختلف با ورود هوشمند، فعالیت‌های جدید و نو را عملیاتی کنیم، به‌طور مثال توریسم و گردشگری کشاورزی مقوله‌ای است که در کشور ما وجود ندارد درحالی‌که در کشورهای اروپایی تورهایی بازدید از گاوداری، دوشیدن شیر تازه گاو و ... را انجام می‌دهند.

قادری‌فر تصریح کرد: این در حالی است که کشور ما با تنوع اقلیمی بسیار گسترده و 4 فصل بودن، وجود باغات و مزارع بسیار در حوزه گردشگری کشاورزی فعالتی ندارد.

وی با اشاره به حمایت از شبکه تشکل‌های روستایی، گفت: حمایت از شبکه تشکل‌های روستایی در تعاونی مرکزی روستایی ازجمله فعالیت‌هایی است که اجرایی خواهیم کرد.

پایه‌ی قیمتی  زعفران نگین صادراتی 20 میلیون و 500 هزار تومان

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره تعین و تکلیف شدن قیمت زعفران گفت: روز گذشته ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی درباره دستورالعمل حمایتی خرید زعفران صادر شد.

وی افزود: پایه‌ قیمتی 20 میلیون و 500 هزار تومان برای زعفران نگین صادراتی تعیین شده است.

قادری‌فر، افزود: از دوشنبه هفته قبل خرید تضمینی و حمایتی زعفران را در 3 استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی آغاز کردیم.

وی ادامه داد: تعاون مرکزی روستایی در کنار کشاورزان است تا امسال بتوانیم بازار خوبی را برای خرید حمایتی زعفران داشته باشیم اما این قول را می‌دهم که امسال سال پایانی خرید انفعالی در حوزه زعفران باشد.

 مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بابیان اینکه 94 درصد زعفران دنیا در کشور ما تولید می شود، یادآور شد: سهم بازار کشور ما کمتر از 5 درصد است؛ در زنجیره ارزش، صنایع تبدیلی،  بسته‌بندی، فرآوری و صادرات علیرغم اینکه بعضی برندها نسبتاً خوب فعال‌شده‌اند کار جدی نشده است؛ انشالله کمک می‌کنیم تا سال آینده در بخش صنایع تکمیلی، بسته‌بندی و زنجیره ارزش زعفران کار جدی انجام دهیم.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید