Iranian Agriculture News Agency

کشت پائیزه در 18 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان البرز

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از تأمین و تدارک به موقع نهاده های مورد نیاز برای اجرای عملیات کشت های پائیزه خبر داد.

کشت پائیزه در 18 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان البرز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، علی حیدری مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، سطح ابلاغی کشت پائیزه گندم در استان البرز از سوی وزارت جهادکشاورزی را 9285 هکتار اعلام و بیان کرد: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری شاهد تولید 50 هزار تن گندم درسطح استان باشیم. وی افزود سطح ابلاغی کشت پاییزه جو و کلزا را به ترتیب 7618 و 1100 هکتار است و میزان تولید این دو محصول در سال زراعی جاری به ترتیب 32000 و 2300 تن برآورد می­ گردد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه میزان تولید گندم استان در سال زراعی گذشته، 49 هزار و 300 تن بوده است افزود: در سال زراعی1400-99، از مجموع گندم تولیدی استان در دو قالب خرید تضمینی و خرید توافقی، حدود 18 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

   حیدری به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص کشت پائیزه غلات و کلزا در سال زراعی جاری اشاره کرد و افزود: کودهای شیمیایی پایه با ذخیره مناسب (ازته، فسفاته و پتاسه) مورد نیاز کشت های پائیزه استان به اندازه کافی تأمین شده است و محدودیتی در این زمینه نداریم؛ وی تعیین دقیق سطح کشت با استفاده از مساحی اراضی زراعی در قالب سامانه­های تعریف شده؛ تدارک سموم ضدعفونی برای بذور خود مصرفی کشاورزان را دیگر اقدامات سازمان در اجرای عملیات کشت پائیزه غلات و کلزا بیان کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه کمبود نزولات جوی در سال جاری، برنامه ها و اجرای عملیات کشت پاییزه را تحت تأثیر قرار داده است؛ به مشکلات پیش روی کشاورزان در انجام کشت های پائیزه اشاره کرد و افزود: ؛ بالابودن قیمت برخی نهاده ها؛ و بالا رفتن هزینه های آماده سازی و کشت از عمده مشکلات در این زمینه می باشد با اینحال، علیرغم مشکلات پیش رو با توجه به اهمیت موضوع، مساعدت ها و حمایت های ویژه ای برای اجرای عملیات پیش بینی شده است.

وی از تخصیص تسهیلات بانکی لازم برای هزینه های جاری محصولات زراعی و انجام مساعدت های لازم برای اجرای پروژه های ابلاغی (انتخاب ارقام، اجرای تغذیه، آزمون خاک، خرید ادوات و تجهیزات کشاورزی حفاظتی و ...) خبر داد و افزود: 100 درصد نیاز بذر گندم استان از بذور اصلاح شده و حدود 50% بذور جو اصلاح شده (تولید شده در استان) تأمین و از شروع عملیات کشت نظارت بر کارکرد ادوات کاشت (کارنده ها) توسط اکیپ­ های نظارت بر کاشت و کارشناسان مسئول پهنه صورت گرفته است.

    حیدری در خصوص اقدامات حمایتی به اعطای تسهیلات سرمایه در گردش برای کشت و کار محصولات زراعی و اعطای یارانه برای اجرای آبیاری میکرو در محصولات زراعی همانند گندم، جو، کلزا و ... اشاره کرد و افزود: برش سهمیه اجرای آبیاری میکرو به شهرستان ها ابلاغ شده و پیگیری های لازم در خصوص تأمین ادوات کاشت در قالب کشاورزی حفاظتی و اعطای یارانه و تسهیلات برای خرید این ادوات صورت گرفته است و انتظار می رود با توزیع ادوات کارنده (بذرکارها) به همراه تراکتور برای افزایش تعداد اینگونه ادوات شاهد افزایش سطح کشت مکانیزه در استان باشیم.

مدیر امور زراعت سازمان با اشاره به اینکه برای جایگزینی ارقام گندم، 2 رقم جدید گندم در حال معرفی می باشد؛ تصریح کرد: بذور اصلاح شده مورد نیاز استان در گندم 2000 تن، جو 650 تن، کلزا 9 تن تأمین و تدارک شده و آماده توزیع است و با هماهنگی انجام شده مقرر است حداکثر سطح گندم، جو و کلزا در پوشش بیمه محصولات زراعی قرار گیرد.

حیدری در خصوص پایش و اقدامات مراقبتی در مزارع یادآور شد: نظارت بر فرآیند ضدعفونی بذور خود مصرفی توسط شبکه مراقبت کشت انجام شده و نظارت فنی در مرحله کاشت برای ایجاد پشته پهن در مزارع غلات پاییزه صورت می گیرد. وی در خاتمه بر رعایت توصیه­ های فنی کارشناسان در خصوص عمق کشت و آبیاری به موقع از سوی کشاورزان تأکید کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید