Iranian Agriculture News Agency

درخواست اعتبار و تامین آب برای تکمیل زیرساخت‌ها

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: باید از محل سایر منابع آبی به نهضت گلخانه‌ای استان که مورد توجه ویژه دولت سیزدهم نیز قرار دارد، کمک شود.

درخواست اعتبار و تامین آب برای تکمیل زیرساخت‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی درباره اقدامات انجام شده پس از سفر رییس جمهوری گفت: بعد از این سفر و تاکید رییس جمهوری بر ادامه طرح نهضت گلخانه، برای تکمیل زیرساخت‌های مجتمع‌ها و رفع یکسری نواقص ۸ هزار و ۷۴۳ میلیارد و ۶۱۴ میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شد و در قالب درخواست به استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارسال شده است.

مهدی سورگی یکی از مشکلات مجتمع‌های گلخانه‌ای در دست اقدام استان را تامین آب عنوان کرد و افزود: اگر آب این مجتمع‌ها تامین نشود همه اقدامات بی‌فایده است لذا باید تخصیص آب مورد نیاز شهرک‌ها در دستور کار ویژه شرکت آب منطقه‌ای استان قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید از محل سایر منابع آبی به نهضت گلخانه‌ای استان که مورد توجه ویژه دولت سیزدهم نیز قرار دارد، کمک شود.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر استان با کمبود نزولات آسمانی و کمبود شدید منابع آبی مواجه است که لزوم تسریع در توسعه کشت گلخانه‌ای را دوچندان می‌کند لذا اکنون که ظرفیت آبی در مجتمع‌های جدید گلخانه‌ای وجود دارد شرکت آب منطقه‌ای باید آب مورد نیاز را تخصیص دهد.

وی یکی دیگر از مشکلات نهضت گلخانه‌ای استان را تسهیلات مورد نیاز ذکر کرد و گفت: دولت زیرساخت‌های لازم را عملیاتی می‌کند و اگر تسهیلات نیز با نرخ پایین‌تر در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد، انگیزه سرمایه‌گذاران هم بیشتر می‌شود.

سورگی افزود: بازار محصولات گلخانه‌ای از دیگر مسائل است، البته وقتی تولید قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم باید برای صادرات و ارسال به سایر استان‌ها نیز برنامه‌ریزی شود؛ موضوعی که ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده است و از اکنون باید برای آن برنامه‌ریزی صحیح انجام شود.

وی درباره اسناد مجتمع‌های گلخانه‌ای گفت: از هشت شهرک گلخانه‌ای که واگذار شده، هفت مورد سند آن ثبت شده است و متقاضی می‌تواند سند ملک را به عنوان وثیقه و سازه را به عنوان ضمانت نزد بانک تحویل دهد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: این موضوع برای آن دسته از متقاضیانی که داخل شهرک‌ها اقدام کنند تا حدودی موثر است اما برای بخش خصوصی یا افرادی که خودشان ملک دارند شاید زمین ارزش چندانی نداشته و به لحاظ ارزیابی نتواند سرمایه‌گذار را پوشش دهد.

وی گفت: با توجه به کمبود اعتبارات ملی، احتمال دارد قسمتی از شهرک‌های کشاورزی فقط در فاز مطالعاتی باقی بماند و وارد فاز اجرایی نشود.

سورگی درخصوص اقدامات انجام شده در اجرای این طرح تاکنون گفت: تا امروز تمامی اراضی شناسایی شده تثبیت و در همه آنها فاز یک انجام مطالعات به پایان رسیده است.

وی افزود: عملیات اجرایی زیرساخت‌های پنج شهرک گلخانه‌ای ماژان خوسف، نهبندان، سربیشه، حاجی‌آباد زیرکوه و آیسک سرایان انجام شده است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: همین پروژه‌هایی که سال گذشته تصویب شده در حال پیگیری است و عملا اقدام جدیدی به پروژه‌های قبلی اضافه نشده است.

وی گفت: هرچند سال مالی دولت تا پایان شهریور ماه تمدید شد اما امسال تفاهم‌نامه‌ها برای ما قطعی نشده لذا در اعتبارات سال جاری هنوز قراردادی منعقد نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید