Iranian Agriculture News Agency

اولین گلخانه ژئوترمال شهرستان شهرکرد به پیشرفت فیزیکی 45 درصد رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد از پیشرفت فیزیکی 45 درصدی اولین گلخانه با فناوری ژئوترمال یا زمین گرمایی در شهرستان شهرکرد در سطح 6 هزار مترخبر داد.

اولین گلخانه ژئوترمال شهرستان شهرکرد به پیشرفت فیزیکی 45 درصد رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، فرهاد رفیعی گفت: کنترل دمای هوا آن هم در شبهای سرد زمستان و تأمین مداوم انرژی، چالشی بزرگ  جهت تأمین مداوم سوخت فسیلی با هزینه بالا محسوب می‌شود.

وی گفت: امروزه از فناوری زمین گرمایی برای کاهش هزینه‌های تولید در گلخانه استفاده می‌شود. این انرژی از سیال داغ موجود در اعماق زمین به دست می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد خاطر نشان کرد: این منبع فراوان و تمیز به طور پیوسته و یکنواخت در دسترس است و در حال حاضر در بیشتر کشورهای پیشرفته، بخار ژئوترمال و آب داغ برای تولید انرژی الکتریکی با کمترین تأثیرات محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رفیعی علاوه بر گرم کردن گلخانه‌ها، گرم کردن حوضچه‌های پرورش ماهی و سیستمهای گرمایش و سرمایش را از دیگر موارد کاربرد انرژی زمین گرمایی برشمرد.

در ادامه، کارشناس باغبانی شهرستان در خصوص ساختار این گلخانه‌ها گفت: ساختار گلخانه ژئوترمال همانند گلخانه معمولی است اما در زیر گلخانه، تونلهایی به عمق 3/5 متر حفر می‌شود که دمای آن روی 24 درجه سانتیگراد ثابت است و اگر جریان هوای آن به داخل گلخانه بچرخد دمای گلخانه را ثابت نگه می‌دارد.

مهدی مکوندی افزود: مصرف گاز یک هکتار گلخانه حدود 70 هزار متر مکعب در سال است که با این روش 30 درصد هزینه‌های سوخت کاهش می‌یابد. این در حالیست که هزینه‌های احداث فقط 10 درصد افزایش می‌یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید