Iranian Agriculture News Agency

جعفروند در گفتگو با ایانا خبر داد:

ایجاد 11 مزرعه آبزی پروری با امکانات گردشگری در استان آذربایجان شرقی

با ایجاد گردشگری شیلاتی معیشت روستائیان استان آذربایجان شرقی بهبود می یابد

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از ایجاد گردشگری شیلاتی مزارع پرورش ماهی در استان آذربایجان شرقی خبرداد.

ایجاد 11 مزرعه آبزی پروری با امکانات گردشگری در استان آذربایجان شرقی

 قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه  پیش بینی می شود با اجرای طرح  ایجاد گردشگاه ها در مزارع پرورش ماهی ، معیشت روستائیان بهبود یابد اظهار داشت: ایجاد فضای گردشگری در مزرعه، باعث مهاجرت معکوس مردم و کسب درآمد غیرکشاورزی در محیط روستا از طریق تعامل میان گردشگران و افراد محلی می گردد.

وی بیان داشت: ایجاد گردشگری در مزارع یا چند منظوره کردن کشاورزی می تواند به عنوان پاسخی برای چالشهای محدودکننده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روستا باشد. کشاورزان می توانند با دو منظوره کردن استخرهای کشاورزی و تولید ماهی  علاوه بر ایجاد تنوع تولید باعث رونق بخشیدن به زندگی اقتصادی و اجتماعی بسیاری از مناطق روستایی شوند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه گردشگری در بسیاری از کشورها به عنوان نیروی مولد و محرکه رشد اقتصادی شناخته می‌شود افزود: بسیاری از کشورها با توسعه ظرفیتهای گردشگری خود، ظرفیتهای زیادی در ایجاد اشتغال و منبع درآمد اضافی برای بسیاری از مردم به وجود آورده اند.

وی با بیان اینکه صاحب‌ نظران بر این باورند که گردشگری شیلاتی می‌تواند به ‌عنوان راهبردی جدید نقش مهم و سازنده‌ای در توسعه پایدار معیشتی ایفا نماید افزود: ایجاد مزارع گردشگری شیلات در استان با توجه به پتانسیلهای مناطق مختلف از نظر اراضی کشاورزی، می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر بوده و این امر دستیابی به توسعه پایدار را امکان پذیر می سازد.

 جعفروند گفت: پس از همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و تعطیلی نسبی گردشگری، سلیقه مردم در انتخاب مناطق سفر تغییر کرده و اقامت در روستاها ، مزارع و طبیعت‌گردی جایگزین سفر به شهرهای پرتردد و مراکز تجاری بزرگ شده است.

وی افزود: نکته‌ای که باید مدنظر داشت این است که با افزایش آگاهی مردم که به زندگی شهری و ماشینی عادت کرده اند، ایجاد زمانی برای گذراندن روزهای تعطیل در مزارع و عرصه های طبیعی، فرصتی ارزشمند برای دور شدن از زندگی روزمره و بدست آوردن آرامش در فضای روستا و مزرعه است؛ با این نوع گردشگری تجربه‌های ارزشمند از جمله آشنایی با  فرهنگ و آداب و رسوم جوامع محلی، تامین بخشی از نیازهای روزمره به صورت مستقیم ، ارزان و تازه باعث  توسعه روستاها و مزارع، بهبود اقتصاد جوامع محلی و بالطبع مانع مهاجرت و خالی شدن روستاها می گردد. به نظر می‌رسد با حمایت از گردشگری شیلاتی می‌توان علاوه بر ایجاد جمعیت‌پذیری روستایی، بسترهای پیشرفت اجتماع محلی و بقای فرهنگ روستایی و جریان متنوع درآمد را نیز فراهم کرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: با اینکه زندگی در شهر و سبک زندگی شهری، بسیاری از ما انسانها را از طبیعت دور کرده است  ولی با گردشگری در مزارع  استان، اغلب بازدیدکنندگان با اقامت در کنار مزارع پرورش ماهی، صرف محصولات ارگانیک، فعالیتهای تفریحی و آموزشی از جمله بازدید علمی، ماهیگیری، عکاسی، آشپزی و پیاده روی در هوای سالم به‌ دور از ازدحام شهرها را تجربه می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مدیران مزارع پرورشی توریست پذیر با طبخ غذاهای بومی، طبخ غذاهای آبزی،  اجرای موسیقی سنتی و ارائه لباسهای محلی و... می توانند گردشگران را جهت حضور در مزارع تشویق نمایند.

جعفروند افزود: در استان آذربایجان شرقی تعداد 11 مزرعه آبزی پروری با امکانات گردشگری در شهرستانهای  تبریز، چاراویماق، جلفا، هریس، اهر، بستان آباد، سراب، شبستر، مراغه، میانه و هشترود فعال هستند  و علاوه بر آن سایر شهرستانهای استان  و بخصوص منطقه آزاد ارس و حاشیه جاده مرزی جلفا ـ سیه رود با دارا بودن اراضی و مزارع پر رونق، ظرفیتی بی نظیر و  پتانسیلی نزدیک به تعداد 100 مزرعه آبزی پروری در حوزه گردشگری دارند .

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید