Iranian Agriculture News Agency

جهش تولید در دیمزارها باهدف معیشت کشاورزان

جانشین مدیر ارشد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) ضمن اشاره به موفقیت طرح جهش تولید در دیم زارها در استان خوزستان گفت: این طرح با هدف افزایش تولیدات زراعی، بهبود معیشت کشاورزان دیم کار و افزایش تولیدات زراعی از ۶ میلیون تن به ۱۳ میلیون تن در افق ۵ ساله اجرا می‌شود.

جهش تولید در دیمزارها باهدف معیشت کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، عبدالعزیز فدعمی جانشین مدیر ارشد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در جلسه‌ جهش تولید در دیم‌زارهای استان که با حضور مدیران استانی و شهرستانی در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها، طرحی ۵ سال است که از سال گذشته برای نخستین بار در ۶ استان کشور در سطح ۶۶۰ هزار هکتار اجرا شد. 

وی با بیان این مطلب که با اجرای این طرح شاهد افزایش تولید ۲۵ تا ۳۰ درصدی محصولات دیم در استان بودیم افزود: این طرح از سال گذشته همزمان با سایر استان‌های کشور در استان خوزستان نیز آغاز شد که علیرغم تمام مشکلات موجود، خوزستان یکی از استان‌های موفق در اجرای این طرح بوده است.

فدعمی در ادامه به هدف اجرای این طرح اشاره و بیان کرد: هدف از اجرای این طرح افزایش تولیدات زراعی، بهبود معیشت کشاورزان دیم کار و افزایش تولیدات زراعی از ۶ میلیون تن به ۱۳ میلیون تن در افق ۵ ساله است. 

جانشین مدیر ارشد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با بیان این مطلب که در سال جاری با توجه به موفقیت این طرح مقرر شد اجرای آن از ۶ استان به ۱۵ استان ارتقا یابد تصریح کرد: این طرح در سال جاری در ۱۵ استان در سطح معادل دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اجرا خواهد شد که سهم خوزستان از این میزان بیش از ۴۵ هزار هکتار خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که خوزستان در زمینه بیمه محصولات کشاورزی جزو استان‌های موفق کشور بوده است گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان یارانه را به این طرح اختصاص داد که این مبلغ در سال جاری به ۳۶۰ میلیارد تومان ارتقا خواهد یافت و در کنار این مبلغ نیز ۳۶۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

فدعمی اظهار کرد: امیدواریم با تلاش همه همکاران و دست اندرکاران در ۱۲ شهرستان تحت پوشش این طرح بیش از پیش شاهد جهش تولید دردی مزارهای استان باشیم.

در ادامه این جلسه سید احمدی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که در طرح جهش تولید در دیم‌زارها تامین ادوات دیم از اهمیت بسزایی برخوردار است گفت: برای تامین ادوات دیم یارانه مستقیم در نظر گرفته شده و سهم هر شهرستان تعیین شده است.

وی ضمن اشاره به اقدامات مورد نیاز برای اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها تصریح کرد: از جمله این اقدامات می توان به توزیع بذر هیبرید کلزا برای کشاورزان این طرح بر اساس ۵ کیلوگرم در هکتار، توزیع کود پایه مورد نیاز تمام محصولات طرح ثبت اطلاعات کامل کشاورزان طرف قرارداد در سامانه دیم‌زارها، تقسیم برش طرح بر اساس مراکز جهاد کشاورزی در هر شهرستان، تعیین کارشناسان ناظر در هر مرکز و معرفی آن به استان و ستاد اجرایی و همکاری مستمر با صندوق بیمه جهت پوشش کامل سطح جهش تولید در دیم زارها اشاره کرد.

سیداحمدی همچنین تکمیل و ارسال فرم گزارش پیشرفت فیزیکی طرح به مدیر زراعت، پیگیری و ارسال سریع متقاضیان دریافت ادوات طرح به اداره مکانیزاسیون، آمادگی بوجاری خود مصرفی در شهرستان برای بذرمال کردن گندم با کود ارسالی و ارسال سریع گزارش کمبود کودهای پایه برای تامین از دیگر اقدامات مورد نیاز برای اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها برشمرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید