Iranian Agriculture News Agency

مدیر پروژه ملی توسعه رسته دام سبک در آذربایجان غربی:

محرومیت زدایی با اجرای موفق پروژه ملی توسعه رسته دام سبک درچالدران

مدیر پروژه ملی توسعه رسته دام سبک در آذربایجان غربی گفت: با هدف محرومیت زدایی در مناطق محروم شهرستان چالدران ، تعداد ۲۳ هزار رأس دام مولد روستایی تحت پوشش این پروژه قرار گرفته است.

محرومیت زدایی با اجرای موفق پروژه ملی توسعه رسته دام سبک درچالدران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، بهرام افشار حمیدی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح افزود:  این طرح به همت بنیاد علوی، از فروردین سال ۱۳۹۹ در شهرستان چالدران  و ۷ منطقه کشور  با ظرفیت ۷۰ هزار راس دام مولد تحت پوشش آغاز شده است که در سال ۱۴۰۰ تعداد دام تحت پوشش به ۲۰۰ هزار راس و تعداد مناطق به ۱۳ منطقه افزایش یافته است. 

افشار حمیدی تصریح کرد: شهرستان چالدران تنها منطقه تحت پوشش بنیاد در استان با دارا بودن تعداد ۲۰۰ هزار راس گوسفند نژاد ماکویی یکی از قطب های اصلی پرورش دام سبک در استان بوده و عمده معیشت مردم در این منطقه محروم  نیز گوسفندداری است. 

وی خاطر نشان کرد: در سال اول تعداد ۲۳ هزار رأس دام مولد در ۵۷ روستای شهرستان تحت پوشش این طرح قرار گرفت و با همکاری تمام وقت ۱۲ نفر از فارغ التحصیلان رشته های علوم دامی و دامپزشکی شهرستان ۱۵ مرحله خدمات اعم از دوره های آموزشی، اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون، اجرای برنامه‌های اصلاح نژادی و اصلاح مدیریت پرورش با صرف هزینه ای بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال اجرا شد . 

وی تاکید کرد:  این طرح در سال ۱۴۰۰ نیز با حدود ۲۸ هزار رأس دام مولد تحت پوشش در حال اجرا است. 

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: افزایش سطح دانش فنی دامداران منطقه، اصلاح سیستم مدیریت اقتصادی ،اصلاح سیستم در پرورش و تغذیه میش و بره، اجرای برنامه اصلاح نژادی باتلاقی قوچ های  حامل ژن برولا (چندقلوزایی ) ، ارائه بسته های حمایتی در جهت افزایش توان اقتصادی دامدار و تربیت نیروی کار متخصص در حوزه دام سبک از اهداف اجرای این پروژه است. 

مدیر پروژه ملی توسعه رسته دام سبک در آذربایجان غربی گفت: در سال ۹۹، مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات بلندمدت بدون بهره نیز به عنوان مشوق و بسته حمایتی به دامداران تحت پوشش اجرای این طرح اعطا شده است. 

وی اظهارکرد: آموزش و توانمندسازی ۲۴۳ دامدار در ۵۷ روستا با اصول علمی و دستاوردهای نوین صنعت پرورش دام سبک و کاهش تلفات دام به کمتر از دو درصد در سال ،افزایش درصد بره زایی از ۷۰ درصد به ۱۲۴درصد در سال و افزایش درصد دوقلوزایی از ۵ درصد به ۲۷ درصد و ثبت بیش از ۵۰ مورد چهار قلو و سه قلو زایی برای اولین بار در منطقه، انتقال و تکثیر ژن برولا  در ۵۰ درصد از بره های متولد شده بر اساس آزمایش ژنومیکس آزمایشگاه مرجع از دستاوردهای اجرای این پروژه در سال ۹۹ است. 

وی همچنین ادامه داد: اجرای برنامه سیستم تغذیه خزشی در مدیریت پرورش بره و رساندن وزن بره ها به ۴۰ کیلوگرم در چهار ماه به جای ۹ ماه،اجرای برنامه دوبار زایش در سال در ۲۰ گله تحت پوشش برای اولین بار در سیستم سنتی و اقلیم  سرد چالدران نیز از اهم نتایج بدست آمده از اجرای پروژه در سال اول اجرای این طرح است. 

افشار حمیدی ضمن قدردانی از حمایت های مجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و نهاد پیشرفت و آبادانی شهرستان چالدران ابراز امیدواری کرد با توجه به نتایج ارزشمند اجرای این طرح در حوزه دامپروری در سطح استان و تحقق سیاست خودکفایی در تولید گوشت قرمز که جزو برنامه‌های ملی و توسعه صنعت دام سبک در استان و از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است، اجرای این طرح در سطح کل استان مخصوصا  شهرستان های محروم تکاب، پیرانشهر ، سردشت و مناطق مرزی اطراف ارومیه نیز توسعه یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید