Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی افزایش 2.5 برابری کشت چغندر قند پاییزه در کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از آغاز کشت چغندرقند پاییزه در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در سال جاری در سطح 600 هکتار کشت شود.

پیش بینی افزایش 2.5 برابری کشت چغندر قند پاییزه در کازرون

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با بیان اینکه کشت چغندرقند پاییزه به صورت قراردادی و تضمینی است، ابراز کرد: میزان قرارداد کشت این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.5 برابر افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان کاشت این محصول از نیمه مهر ماه تا اواسط آبان ماه است، اظهار کرد:کشت این محصول استراتژیک تحولی نو در کشاورزی این شهرستان ایجاد کرده است.

رشیدی با بیان اینکه چغندرقند بر مبنای درصد عیار قند 15 و با احتساب کرایه حمل به قیمت 15 هزار و 220ریال از چغندرکاران خریداری می‌شود، تصریح کرد: با احتساب جوایز تولید مبنی بر ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک و ۲ کیلوگرم شکر به ازای هر تن تحویل چغندرقند، درآمد ناخالص نسبتا مطلوبی برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به استفاده از بذر رقم آنتک برای کشت در این شهرستان، بیان کرد: پتانسیل عملکرد چغندرقند پاییزه با توجه به رعایت اصول بهزراعی در بعضی مزارع  این شهرستان در سنوات قبل تا 105 تن درهکتار بوده است که در مقایسه با بسیاری از محصولات درآمدزایی بیشتری برای کشاورزان در پی دارد.

وی اضافه کرد:  افزایش قیمت خرید، تشکیل جلسات وکلاس‌های آموزشی و ترویجی، توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی، استفاده از آبیاری تحت فشار و تعهد کارخانه‌های قند به پرداخت به موقع مطالبات و منظور کردن مساعده برای عملیات داشت از دلایل افزایش سطح زیرکشت چغندرقند پاییزه در سال‌جاری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: مصرف آب کمتر در مزارع، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل به شوری و اصلاح خاک از مزایای کشت پاییزه چغندر قند در مناطق جنوبی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید