Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل شیلات خوزستان :

شبکه برق رسانی فاز ۲ مجتمع شهیداحمدیان خرمشهر در آینده نزدیک تکمیل می شود

مدیر کل شیلات خوزستان، از تکمیل برق رسانی فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر در آینده نزدیک خبر داد.

شبکه برق رسانی فاز ۲ مجتمع شهیداحمدیان خرمشهر در آینده نزدیک تکمیل می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، فتح اله ابوعلی، مدیرکل شیلات استان به اقدامات انجام شده توسط اداره کل شیلات در حمایت از آبزی پروری شهرستان خرمشهر اشاره نمود و اظهار داشت: مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر به عنوان بزرگترین مجتمع پرورش ماهی فعال در جنوب کشور محسوب می شود.

ابوعلی افزود: فاز اول این طرح در سال های گذشته بهره برداری شده است و تکمیل فاز دوم این مجتمع به دلیل مشکلات زیرساختی و کمبود اعتبارات چندین سال به طول انجامید و در حال حاضر دغدغه اصلی ما در این پروژه بزرگ شیلاتی، تکمیل زیرساخت های موجود به خصوص برق رسانی در فاز دوم این طرح و اجرای فاز توسعه آن است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون و طی چندین سال گذشته این مجتمع به اتمام نرسیده است؟ گفت: در چندسال اخیر دستگاه های اجرایی، با مشکلات مالی و اعتباری فراوانی مواجه شده بودند و علیرغم اینکه برای فاز 2 این مجتمع، 24 میلیارد تومان اعتبار مصوب در نظر گرفته شده بود اما اعتبار تخصیص داده شده 11 میلیارد و 800 میلیون تومان بود؛ در حالی که اگر پرداخت اعتبارات به صورت کامل انجام می شد قطعا پروژه در موعد مقرر به بهره برداری می رسید.  

مدیر کل شیلات خوزستان با بیان اینکه با همکاری فرمانداری، مسئولان محلی شهرستان و حمایت اداره کل شیلات و همچنین مساعدت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، حدود 5 میلیارد تومان اعتبار تامین شده است، از تکمیل برق رسانی فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر  در آینده ای نزدیک خبر داد.

ابوعلی، با اشاره به مشکلاتی که همچنان در کل مجموعه وجود دارد تاکید کرد: زهکش فاز اول این مجتمع باید به کانال شیردم  منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: اهداف و برنامه های عملیاتی بسیاری برای توسعه و اشتغالزایی در منطقه تدوین شده است و طبق توافق به عمل آمده با بنیاد برکت، تسهیلات و امکانات لازم به منظور تکمیل زنجیره تولید تا مصرف ماهی شامل، تامین نهاده و بچه ماهی، فرآوری، بازاریابی و... نیز در حال رایزنی و پیگیری است.

خرمشهر قطب تولید ماهیان گرمابی

رئیس اداره شیلات شهرستان خرمشهر در ادامه اظهار داشت: شهرستان خرمشهر به عنوان قطب تولید ماهیان گرمابی در سطح استان خوزستان بیش از 5 سال رتبه اول آبزی پروری در حوزه ماهیان گرمابی را به خود اختصاص داده است.

میلاد منیعات، مساحت اراضی زیرکشت پرورش ماهیان گرمابی در منطقه را 7 هزار و 600 هکتار خواند و گفت: مساحت مفید این مزارع حدود 5 هزار و 400 هکتار است.

وی، بیان داشت: میزان تولیدات انواع ماهیان گرمابی در سال 99، حدود 23 هزار تن بوده است که نقش مهم و اساسی در تامین پروتئین مصرفی جامعه و صادرات داشته است.

رئیس اداره شیلات شهرستان خرمشهر، گران شدن نهاده ها، عدم شرایط مناسب برای صادرات آبزیان به کشورهای همسایه به ویژه عراق و نوسانات اقلیمی و تغییرات وضعیت کمی و کیفی در حوزه رودخانه کارون را عمده ترین مشکلات آبزی پروران منطقه مطرح کرد.

صادق بوحرض، مدیر اجرایی فاز ۲ این مجتمع نیز در ادامه نبود شبکه برق داخلی را یکی از چالش های اصلی مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر عنوان کرد و گفت: در صورت حل این مشکل، مصرف آب 40 درصد کاهش و تولید افزایش می یابد.

این پرورش دهنده، بیان داشت: با توجه به اهمیت شعار سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها"، انتظار می رود مقامات استانی ضمن رفع مشکلات مطروحه، تکمیل پروژه های نیمه تمام آبزی پروری را اولویت برنامه هایی اجرایی شهرستان قرار دهند.

سعیدبقایی، نماینده اتحادیه آبزی پروری خرمشهر و رفیعی، استاد دانشگاه تهران نیز از دیگر مهمانان این نشست رادیویی بودند که به ایراد سخنان خود پیرامون اهمیت و نقش صنعت آبزی پروری در شهرستان خرمشهر و مشکلات سد راه بهره برداری از مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر پرداختند.

 

 

  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید