Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

موفقیت استان کردستان در کنترل سن و کاهش سن زدگی در گندم

حامدی گفت: در سال زراعی 1399-1400 سن زدگی گندم تحویلی کشاورزان کردستانی کمتر از یک تن بود.

موفقیت استان کردستان در کنترل سن و کاهش سن زدگی در گندم

 

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان،اظهار کرد:  بر اساس آمار رسمی پژوهشکده غله کشور از مجموع 278 هزار تن گندم تحویلی استان کردستان به مراکز خرید دولتی، تنها 902 کیلوگرم سن زدگی بالای دو درصد گزارش شده است.

فریدون حامدی اذعان کرد: این آمار با توجه به شرایط خشک سالی حاکم بر کشاورزی استان و طغیان کم سابقه آفت سن مضر غلات در مزارع گندم و جو، بسیار قابل توجه بوده و ناشی از عملکرد بسیار خوب شبکه های مراقبت، اطلاع رسانی بموقع و همت کشاورزان گندمکار استان در سمپاشی مزارع و کنترل این آفت می باشد.

وی افزود: در سال زراعی گذشته علیرغم محدودیت های شدید کرونایی، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در قالب شبکه های مراقبت سطحی معادل 630 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان را پوشش داده و با سرکشی و نظارت های لازم و اطلاع رسانی بموقع، موجبات ترغیب زارعین غلات کار استان را برای مقابله با این آفت مضر فراهم کردند.

حامدی بیان کرد: مطابق آمار مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان، در سال زراعی 1400-1399 در سطح کم سابقه ی 454021 هکتار شامل: 176932 هکتار علیه سن مادر و 277089 هکتار علیه پوره سن مبارزه صورت گرفت که نتیجه ی آن در خرید محصول نهایی کشاورزان زحمتکش استان، منعکس شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در پایان افزود: با توجه به خشک سالی شدید حاکم بر مزارع دیم استان و گرانی سموم شیمیایی، این نگرانی وجود داشت که مزارع رها شده یا کشاورزان  بدلیل نبود صرفه اقتصادی از سمپاشی مزارع علیه آفت سن امتناع کنند. اما با اطلاع رسانی و حضور همه جانبه همکاران سازمان در تمامی سطوح ستاد، مدیریت شهرستانها و مراکز خدمات، این مهم انجام و افتخاری در زمینه حفظ این محصول استراتژیک برای استان کسب شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید