Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

کاهش سطح محصولات پر آب بر در دستور کار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: کاهش سطح محصولات پر آب بر در دستور کار است.

کاهش سطح محصولات پر آب بر در دستور کار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سید حسن میرعماد در نشستی با استاندار سمنان که در سالن شهید شاهی این سازمان برگزار شد اظهار کرد: کاهش کشت سطوح جالیز نیز انجام شده است؛ این سطوح مصرف آب زیادی داشت و خوشبختانه کشاورزان به این مهم توجه داشته و سطوح جالیزی خود را کاهش دادند.

وی افزود: در گذشته سطوح جالیز ۱۵ هزار هکتار بود که امسال کمتر از ۵ هزار هکتار است و با گیاهان کم آب بر مانند گیاهان دارویی جایگزین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: این استان دارای ظرفیت مطلوبی در زمینه گیاهان دارویی است و حدود ۱۳۰ گونه گیاه دارویی در استان سمنان کشت می‌شود.

میرعماد گفت: این گیاهان دارویی هم در عرصه‌های منابع طبیعی و هم در عرصه زراعت قابل کشت هستند.

وی خاطرنشان کرد: میزان سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و در حال حاضر کشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی از یک هزار هکتار به سه هزار و صد هکتار افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی در استان سمنان جای توسعه بسیاری دارد افزود: بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی استان از سیاست‌ها اصلی ماست.

میرعماد افزود: بالغ‌بر یک‌میلیون و ۶۹۵ هزار تُن تولیدات جهاد کشاورزی استان در بخش زراعت، باغی و دامی است.

وی با بیان اینکه تأمین‌ آب یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه کشاورزی استان است افزود: بر اساس اسناد بالادستی، مقرر شد که کاهش مصرف ۱۷۱ میلیون متر‌مکعب آب تا سال ۱۴۰۵ در بخش کشاورزی استان صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای در دستور کار سازمان قرار دارد تصریح کرد: بیش از ۳۶ هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

میرعماد توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در دستور کار است اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که به جهت افزایش قیمت میزان کمک‌های بلاعوض دولت از 85 درصد به 50 درصد کاهش یافته است و بقیه را باید خود کشاورز پرداخت کند.

وی درباره بازسازی و مرمت قنوات نیز گفت: یکی از راه‌های بسیار خوب و مطلوب استفاده از آب‌های زیرزمینی استفاده از قنوات است که احیا و بازسازی در دستور کار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه قنوات عمدتاً در حاشیه کویر است و در تولید و در روستاهای حاشیه کویر مؤثر است و اگر قنوات احیا نشود می‌تواند روستاهای حاشیه کویر تخلیه می‌شود و حفظ و احیای قنوات در حاشیه کویر در دستور کار است.

میرعماد یکی از مشکلات در حوزه قنوات را نبود مقنی در استان سمنان عنوان کرد و گفت: آموزش مقنی با هماهنگی بسیج در دستور کار است.

وی تصریح کرد: کانال‌های آب‌رسانی استان سمنان عمدتاً سنتی است حدود 50 درصد سنتی است و باید در این بخش به‌طور ویژه‌کار شود و باید بخش ویژه انتقال آب از طریق لوله صورت گیرد تا هدر رفت آب کاهش یابد و میزان هدر رفت و تعریق و تعرق نیز کاهش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در حوزه تولیدات دامی ‌ مطلوب بوده و بیش از ۷۰ درصد تولیدات مازاد مصرف استان است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل در بحث تولیدات دامی، بحث تأمین ‌نهاده‌های دامی است متأسفانه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در زمینه خرید دام هم اقدامات انجام شده است در استان 11 هزار خرید انجام شده است.

میرعماد گفت: یکی از مشکلات موجود نبودن زیرساخت در کشتارگاه‌ها است و کشتارگاه‌های استان سمنان ظرفیت مناسبی برای کشتار ندارند.

وی درباره میزان جوجه ریزی در استان سمنان نیز گفت: در ماه‌های اخیر بالای 2 میلیون و 200 جوجه ریزی صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: نرخ تسهیلات بانکی بسیار بالا است و این در کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد و باید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کشاورز قرار گیرد تا شاهد توسعه بخش کشاورزی باشیم.

میرعماد خاطرنشان کرد: یک هزار و ۳۰۰ تُن ظرفیت تولید شیلات در استان است و با وجود استخرهای موجود ظرفیت برای ارتقاء دارد.

وی درباره مدیریت امور اراضی نیز گفت: در تأمین اراضی موردنیاز و هم در بخش صنایع کشاورزی و گردشگری اقداماتی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: اقدامات جدی در زمینه مقابله با تغییر کاربری اراضی نیز انجام شده است.

میرعماد گفت: در بحث صنایع تبدیل و تکمیلی، ۳۷ طرح با پیشرفت قابل‌توجه در استان وجود دارد که با تکمیل آن‌ها، تحول مطلوبی در این حوزه ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید