Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

سالیانه بیش از یک میلیون قطعه ماهی زینتی در کردستان تولید می شود

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان،تولید کنونی سالیانه ماهیان زینتی را یک میلیون و ۳۷۰ هزار قطعه ذکر کرد.

سالیانه بیش از یک میلیون قطعه ماهی زینتی در کردستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، حمید حسین پور، با اشاره به خشکسالی اخیر در استان کردستان اظهار کرد: به علت کاهش منابع آبی استان، از ابتدای امسال چندین مرتبه به کلیه مزارع و مجتمع های پرورش ماهی اطلاع رسانی شده که حداکثر اول شهریور ماهیان خود را به فروش برسانند تا در زمان کاهش سطح منابع آبی در ماه‌های شهریور، مهر و آبان به پرورش بچه ماهی بپردازند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ مورد مزرعه پرورش ماهیان زینتی در سطح استان ادامه داد: بزرگترین این مزارع در روستای چنو (بین سنندج و کامیاران) قرار گرفته که ظرفیت اسمی کنونی آن ۳۷۵ هزار قطعه بوده و در آینده نزدیک ظرفیت آن به حدود ۷۰۰ هزار قطعه می رسد.

 مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان،تولید کنونی سالیانه ماهیان زینتی را یک میلیون و ۳۷۰ هزار قطعه ذکر کرد.

نخستین مزرعه پرورش زالو در کردستان شروع به کار کرد

حسین پور اضافه کرد: امسال نخستین مزرعه پرورش زالو استان با ظرفیت ۵۰ هزار تن در کامیاران شروع به کار کرده و همچنین دو مجوز جدید در موچش و سنندج با ظرفیت ۱۰۰ هزار قطعه صادر شده که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

این مقام مسئول از مدیران آب منطقه ای استان خواست در صورت امکان میزان آب بیشتری به شیلات اختصاص دهند تا ۷ هزار تن ظرفیت پرورش و تولید ماهی استان، افزایش یابد.

وی تسهیل در صدور مجوز از طرف ادارات ذی ربط و اعطای اعتبارات به صورت کم بهره و در زمان مناسب را ضروری دانست.

حسین پور افزایش مداوم قیمت نهاده های تولید و نبود سرمایه گذار عمده را از چالش های صنعت شیلات استان ارزیابی کرد.

 تولید ماهی در استخرهای کشاورزی امری اقتصادی است

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تولید ماهی در استخرهای کشاورزی امری اقتصادی بوده و موجب افزایش بهره وری آب و کاهش مشکلات زیست محیطی خواهد شد.

وی افزود: ماهی قزل آلای رنگین کمان مهمترین گونه ماهیان سردآبی در کشور است که به دلیل دارا بودن شکل زیبا، طعم خوب، استخوان کمتر نسبت به ماهیان گرمابی، قابلیت در دسترس بودن و قیمت مناسب دارای طرفداران بسیاری است.

حسین پور بیان کرد: این گونه برای پرورش، اقتصادی بوده و در مکان های متفاوتی از جمله در استخرهای تیپ مستطیلی، گرد، چند وجهی و قفس پرورش داده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از جاهایی که می توان این ماهی را پرورش داد استخرهای ذخیره آب کشاورزی با هر شکل و تیپی می باشد.

حسین پور اظهار کرد: استان کردستان با دارا بودن منابع آبی مناسب و با توجه به شرایط توپوگرافی و تولید محصولات کشاورز ؛ تعداد زیادی از کشاورزان،باغداران و سایر بهره برداران بخش کشاورزی دارای استخرهای ذخیره آب در زمین خود هستند که این تعداد با توجه به آمار دریافتی به حدود ۲۸۰۰ باب در کل استان می رسد.

این مقام مسئول افزود: در صورتی که از این تعداد استخر صرفاً از ۱۰ درصد آن بهره برداری شیلاتی شود، حدود ۱۵۰۰ تن به تولید قزل آلای استان بدون هزینه کرد آنچنانی اضافه خواهد شد؛ در حالی که برای ایجاد و احداث در مزرعه با ظرفیت ذکر شده و با وضعیت کنونی ده ها میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز می باشد.

 مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: داشتن استخر با حداقل مساحت مفید ۵۰ تا ۶۰ مترمربع، استفاده از آب مناسب و کافی با حداقل سه لیتر در ثانیه یا ۵۰ هزار مترمکعب برای یک دوره پرورش ماهی با ظرفیت یک تن، دارا بودن شرایط فیزیکی و شیمیایی مناسب برای پرورش ماهی قزل آلا، داشتن ورودی و خروجی مناسب و اخذ مجوز کارت شناسایی یا پروانه از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی؛ مهمترین شرایط لازم برای پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای کشاورزی هستند.

حسین پور یادآور شد: افزایش بهره وری آب،افزایش تولید محصولات و درآمد کشاورز, افزایش تولید و مصرف سرانه گوشت ماهی، استفاده بهینه از امکانات موجود و کاهش هزینه تولید، غنی سازی آب و کاهش استفاده از کودهای شیمیایی، عدم نیاز به هزینه بالای ساخت و ساز و کاهش مشکلات زیست محیطی از مزایای پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای ذخیره آب کشاورزی هستند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان کردستان خاطرنشان کرد: استان کردستان در تولید ماهیان سردآبی میان استان های کشور رتبه ۱۶، و در میزان صید از منابع آبی رتبه ۴ را دارد.

حسین پور،سرانه مصرف سالانه ماهی در کردستان را ۶ کیلو و ۳۰۰ گرم ذکر کرد که تقریبا معادل نصف سرانه کشوری (۱۲ کیلوگرم) است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید