Iranian Agriculture News Agency

"ماکنعلی" در نشست خبری:

تمام مجوزهای دامپزشکی در قالب سامانه ها صادر می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تمام مجوزهای دامپزشکی اعم از واردات و صادرات در قالب سامانه ها صادر می‌شود و تمام تصدی گری ها در بخش دامپزشکی واگذار شده است.

تمام مجوزهای دامپزشکی در قالب سامانه ها صادر می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری امروز که به مناسبت 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: ۱۱۲ بیماری حیوانات زمین زی و ۲۳ بیماری حیوانات آبزی در کشور داریم که برنامه کنترل برای ریشه شکنی آن ها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این که در سال 99 و شش ماهه سال ۱۴۰۰ از مهمترین برنامه‌های ما کنترل و ریشه کنی بیماری تب برفکی بوده است، خاطرنشان کرد: تب برفکی از مهمترین بیماری های ۱۴ گانه فرامرزی در دنیا است و در گذشته ما رکورددار کانون این بیماری در دنیا بودیم که با برنامه‌های تدوین شده در سطح جهانی در سال ۹۹ تعداد کانون به کمترین میزان خود رسید.

ماکنعلی افزود: در حال حاضر ۶ نوع واکسن تب برفکی در کشور تولید می‌شود، در حالی که ما زمانی به واردات این واکسن وابسته بودیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، 100 درصد از نیاز به واکسن تب برفکی را از محل تولید داخلی تهیه و ذخیره سازی کرده‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به خودکفایی در تولید واکسن تب برفکی در کشور، تصریح کرد: ۲۲ میلیون دوز واکسن تب برفکی مازاد بر نیاز کشور ذخیره شده است و در حال تفاهم برای صادرات آن به کشورهای دیگر هستیم.

وی، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰،  100 درصد واکسن مورد نیاز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در داخل تولید خواهد شد، همچنین در حال حاضر ۴۰ میلیون دوز از این واکسن را در سردخانه ذخیره کرده‌ایم و برای برنامه ملی از این واکسن داخلی استفاده خواهد شد.

ماکنعلی با بیان اینکه برنامه ملی کنترل آنفولانزای فوق حاد پرندگان را در دستور کار داریم، اظهار کرد: سال ۹۶، یک هزار و 800 کانون درگیر با آنفولانزای فوق حاد پرندگان داشتیم؛ ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرغ معدوم شد و ۳۲۴ میلیارد تومان غرامت توسط دولت پرداخت شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در سال ۹۹ ما برای مقابله با این بیماری نسخه‌های مختلفی را تدوین و اجرا کردیم و عملکرد ما در سال گذشته به طوری بود که علیرغم اینکه در ۶۶ نقطه مورد حمله این بیماری قرار گرفتیم، اختلالی در تولید ایجاد نشد.

وی در رابطه با تولید واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: نه تنها آنتی ژن این بیماری در کشور تولید می‌شود بلکه بذر واکسن هم تولید شده و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و دو شرکت واکسن سازی موفق به کسب پروانه برای تولید واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان شده‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به عملیات نظارت سیستمی بر بخش های مختلف دام و طیور کشور، عنوان کرد: برقراری سیستم تشخیص مولکولی در ۱۶ نقطه کشور باعث شده تا ظرف چهار ساعت از لحظه بروز بیماری، تشخیص بیماری به صورت کامل انجام می شود.

وی در رابطه با مقابله با بیماری بروسلوز (تب مالت)، خاطرنشان کرد: واکسن بروسلوز موسسه رازی دارای عمر ۱۲ ماهه و کیفیت و ارزش بین‌المللی است و بیش از ۱۲ میلیون رأس بز و بزغاله تحت پوشش واکسیناسیون این بیماری قرار گرفتند و براساس آمار وزارت بهداشت موارد ابتلاء انسانی به این بیماری نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

ماکنعلی ادامه داد: به زودی آزمایشگاه مرجع ملی بروسلوز در یکی از دو استان خراسان شمالی یا جنوبی افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که یکی از اقدامات ما در حوزه آبزیان اجرای برنامه ملی کنترل لکه سفید میگو بر اساس اکوسیستم های کشور بوده است، تصریح کرد: اجرای این برنامه ملی باعث افزایش میانگین سایز میگوهای برداشتی از ۱۴ گرم به ۲۶ گرم بوده است.

وی افزود: پیش از این امکان ورود محصولات ما به بازارهای چین به صورت مستقیم نبود اما در حال حاضر این امکان میسر شده است.

ماکنعلی پیش‌بینی کرد: در سال ۱۴۰۰، یک میلیارد دلار آبزیان از کشور صادر شود.

وی در رابطه با توسعه نوغانداری در کشور عنوان کرد: طرح مدیریت بهداشت کرم ابریشم را در سال ۹۹ در کشور عملیاتی کردیم و این طرح با کنترل بیماری پپرین باعث توسعه ۴۰۰ درصدی نوغانداری شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با طرح های جلوگیری از قاچاق دام زنده گفت: ما در قالب برنامه پیشگیری از قاچاق دام با ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، کویت، قطر و عراق پروتکل‌های تخصصی تهیه و تدوین و علاوه بر افزایش منابع ارزی، برنامه های مشترک منطقه‌ای برای کنترل بیماری و ترانزیت دام زنده را اجرا کرده‌ایم و روزانه بیش از ۳۰ تا ۴۰ تریلر دام زنده بین این کشورها در رفت و آمد است.

وی در رابطه با علت تلفات فک‌های خزری عنوان کرد: یکی از اقدامات شاخص سازمان دامپزشکی طرح اقدام مطابق رخداد‌های بهداشتی در حیات وحش است که طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ برنامه طرح اقدام در میانکاله را عملیاتی کردیم.

ماکنعلی ادامه داد: در ارتباط با تلفات فک‌های خزری کمیته‌هایی با همکاری محیط زیست در اداره کل دامپزشکی مازندران و گلستان تشکیل شد که به دلیل حساسیت خاص روی حیات وحش، نمونه برداری صورت گرفت و موضوع همچنان در حال بررسی است.

وی با اشاره به این که تلفات در حیات وحش نیاز به بررسی همه‌جانبه دارد، بیان کرد: عوامل مختلف محیطی و تغییرات اکوسیستم می‌تواند منجر به تلفات شود که در آینده نزدیک طی یک تا ۲ هفته آتی گزارشی از نمونه برداری‌های صورت گرفته و علت تلفات مشخص می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: تمام مجوزهای دامپزشکی اعم از واردات و صادرات در قالب سامانه ها انجام می‌شود و تمام تصدی گری ها در بخش دامپزشکی واگذار شده است.

وی تصریح کرد: در سازمان دامپزشکی امضای طلایی و اعطای مجوز نداریم، حضور ارباب رجوع را به صفر رسانده‌ایم و همه اقدامات در سامانه ها انجام می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید