Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی مرحله دوم دام های سبک عشایری و روستایی در خراسان شمالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از خرید تضمینی مرحله دوم دام های سبک طی چند روز آینده در این استان خبر داد.

خرید تضمینی مرحله دوم دام های سبک عشایری و روستایی در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی در حاشیه برگزاری میز خدمت در میان جمعیت عشایری خراسان شمالی گفت: طی سال جاری ۷۷ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی شدید بود که این امر عشایر استان را نیز به شدت تحت تاثیر خود قرار داد.

وی افزود: در همین راستا برای حمایت از این قشر مولد و برای کاهش بروز خسارت های ناشی از خشکسالی بر روی آن ها،  طرح خرید تضمینی دام عشایر در این استان انجام شد.

یوسفی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح ۱۰ هزار دام سبک عشایری خریداری و عمده پول دامداران نیز پرداخت شده است.

وی اظهارکرد: این طرح مورد استقبال دولت جدید نیز قرار گرفت و موافقت وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای ادامه این طرح و مرحله دوم آن نیز اخذ شده است که در مرحله دوم ظرفیت خرید یک میلیون راس دام عشایری و روستایی در کشور وجود  دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این طرح فقط باید طرح های حذفی خریداری شود و هیچ عنوان دام های مولد خریداری نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای خرید تضمینی دام سبک روستایی و عشایری یک محدودیت وجود دارد که آن نیز ظرفیت پایین کشتارگاه صنعتی دام در بجنورد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه یکی از خواسته ها به حق دامداران عشایری نهاده های دامی است، گفت: در شرابط نرمال۱۰ تا ۱۵ تن جوی مورد نیاز دامداران از خارج استان تامین و بقیه در داخل تولید می شد اما در سال جاری میزان واردات جو به سه تا چهار برابر افزایش یافته است اما باز هم جوابگو نبوده و از سوی دیگر قیمت بالای آن نیز مشکلات را مضاعف کرده است.

وی در ادامه با اشاره به کشت پاییزه جاری نیز بیان کرد: پاییز خشکی در پیش داریم و این امر نگرانی های ما را دوچندان کرده است.

یوسفی تصریح کرد: نگران از عدم تمایل کشاورزان برای کشت پاییزه و یا تاخیر در کشت هستیم و باید با انجام اقدامات دانش محور در حوزه کشاورزی، بهره وری را در این شرایط خشکسالی افزایش دهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید