Iranian Agriculture News Agency

مهاجر مطرح کرد:

درآمدزایی 481 میلیارد تومانی اجرای گام نخست"طرح جهش تولید در دیمزارها"

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: گام نخست اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها حدود481 میلیارد تومان درآمد برای کشاورزان و 26 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است.

درآمدزایی 481 میلیارد تومانی اجرای گام نخست"طرح جهش تولید در دیمزارها"

به گزارش خبرنگار ایانا، علیرضا مهاجر سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مراسم آغاز گام دوم "طرح جهش تولید در دیمزارها" که با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سید مصطفی سید هاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مقداد همتی مدیرعامل شرکت گسترش توسعه گری پردیس وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌های منتخب و مدیران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سالن شهیدان نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: بحث دیمزارها از اوایل انقلاب و تشکیل جهاد سازندگی دنبال می‌شد و همواره به دنبال احیای دیمزارها و افزاش عملکرد این اراضی بودیم تا کشور را در آن زمان،‌ به خودکفایی سوق دهیم.

وی با بیان این که خودکفایی به خاطر اقلیم و واردات به سختی امکان پذیر است، افزود: واردکنندگان علاقه مند به ساماندهی تولید در کشور نیستند و در زمینه اقلیم هم شرایط سختی داریم اما با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) این اقدام اجرایی خواهد شد.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: طرح جهش تولید در دیمزارها علی رغم خشکسالی دستاوردهای خوبی داشته است.

مهاجر تصریح کرد: در دنیا 70 درصد اراضی به صورت دیم کشت می شود و 60 درصد از محصولات کشاورزی در دنیا از این اراضی دیم برداشت می‌شود.

وی افزود: از مجموع 18.5 میلیون هکتار اراضی کشور، 12.1 میلیون هکتار آن محصولات زراعی است که 6.2 میلیون هکتار به صورت آبی و حدود 6 میلیون هکتار هم به صورت دیم کشت می‌شود. 10 درصد از تولیدات کشور به دیم اختصاص دارد که یکی از دلایل آن اقلیم گرم و خشک کشور است.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با قرادادهایی که با ایکاردا و سیمیت داشتیم اقداماتی را در غرب کشور شروع کردیم و سال گذشته 670 هزار هکتار از اراضی دیم کشور را زیر کشت پایلوت بردیم که 140 میلیارد تومان اعتبار توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به این پروژه اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: بیش از 1200 کارشناس را در دوره کاشت، داشت و برداشت وارد میدان کردیم تا به کشاورزان کمک کنند.

مهاجر ادامه داد: در زمینه تهیه کودهای شیمیایی، آفت کش‌ها و تهیه بذور مجریان طرح در کنار کشاورزان بودند و در تمام مراحل به کشاورزان کمک کردند.

وی در رابطه با ارزش ریالی گام نخست طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: این طرح حدود481 میلیارد تومان درآمد برای کشاورزان و 26 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این طرح می تواند در آینده روند رو به رشدی را در زمینه خوداتکایی در محصولات کشاورزی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال 2میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی دیم را در 15 استان زیر کشت خواهیم برد و مسئول اجرایی این طرح روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها خواهند بود. همچنین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم حدود 300 میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته است تا کشاورزان بتوانند امکانات مورد نیاز را به صورت قرض الحسنه تهیه کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید