Iranian Agriculture News Agency

سیدهاشمی مطرح کرد:

330 میلیون دلار صرفه جویی ارزی با اجرای گام دوم "طرح جهش تولید در دیمزارها"

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: اگر بتوانیم با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، یک میلیون تن تولید گندم و جو را افزایش دهیم، می توانیم 330 میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

330 میلیون دلار صرفه جویی ارزی با اجرای گام دوم "طرح جهش تولید در دیمزارها"

به گزارش خبرنگار ایانا، سید مصطفی سیدهاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در نشست هماهنگی اجرای "طرح جهش تولید در دیمزارها" در 15 استان کشور که با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، مقداد همتی مدیرعامل شرکت گسترش توسعه گری پردیس وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، علیرضا مهاجر سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها و معاونین وزارت جهاد کشاورزی در سالن شهید نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در این یک سال هر هفته در وزارت جهاد کشاورزی برای طرح دیمزارها جلسه داشتیم تا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری و ما در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به عنوان پشتیبان بتوانیم کار را پیش ببریم.

وی افزود: یکی از دلایل موفقیت این طرح حاکمیتی بودن آن است، مقام معظم رهبری اذن دادند تا این طرح یک سال به مدت پایلوت انجام شود و پس از اعلام گزارش به ایشان، دستور ادامه اجرای طرح به رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داده شد.

سیدهاشمی با بیان این که امروز شروع گام دوم این طرح کلید خواهد خورد، عنوان کرد: در طرح پایلوت، 670 هزار هکتار از اراضی دیم در 6 استان کشور زیر کشت رفت و 70 هزار کشاورز مشغول به کار شدند.

وی افزود: در گام نخست این پروژه 650 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش بیمه قرار گرفت که خسارات بالای 70 درصد توسط بیمه پرداخت می شد اما امسال در اصلاح قرارداد صفر تا 100 درصد خسارات توسط بیمه پرداخت خواهد شد و حق بیمه هم به 2.5 برابر افزایش یافته است.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در  رابطه با خرید ماشین آلات کشاورزی خاطرنشان کرد: برای خرید ادوات کشاورزی مقررشد 20 درصد از مبلغ توسط کشاورز پرداخت شود و مابقی آن به صورت تسهیلات 4 درصد در اختیار کشاورز قرار بگیرد که بازپرداخت آن با تنفس یک ساله و پرداخت سه ساله خواهد بود.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از محل سهمیه قرض الحسنه خود، 300 میلیارد تومان در اختیار بانک ملی قرار داد تا با معرفی کشاورزان توسط استان ها و نظارت توسط وزارت جهاد کشاورزی در اختیار خریداران قرار گیرد.

سیدهاشمی ادامه داد: در تامین بذر برای کشاورزان، با مرکز تحقیقات بذر قراردادی را با مبلغ 64 میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم، همچنین این موسسه با یک قرار داد 15 میلیارد تومانی خرید و واردات بذر را برای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) انجام داده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه رصد توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای طرح جهش تولید دیمزارها گفت: توسط این سامانه می‌توانیم صفر تا 100 اقدامات در حال انجام در دیمزارها را رصد و پایش کنیم.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به این که کار امسال بسیار سنگین تر از سال گذشته است، عنوان کرد: سال گذشته کشت در 670 هزار هکتار در 6 استان بود اما امسال 2 میلیون و 600 هزار هکتار اراضی دیم و اشتغالزایی برای 300 هزار کشاورز ، آن هم در مناطق محروم و روستایی است که طرح بسیار بزرگی خواهد بود.

وی افزود: این طرح علاوه بر اشتغالزایی باید درآمد کشاورز را از 50 میلیون تومان در سال به 250 میلیون تومان افزایش دهد و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند؛ قیمت جهانی گندم در دنیا افزایش یافته و ما به 7 میلیون تن گندم در کشور نیاز داریم، بنابراین باید با تمام توان این طرح را اجرایی کنیم.

سید هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، یک میلیون تن تولید گندم و جو را افزایش دهیم، می توانیم 330 میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تصریح کرد: 15 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در 15 استان مکلف هستند به این طرح با یک اولویت خاص و نگرش عالی در خدمت مجریان پروژه باشند.

وی در رابطه با وظایف مدیران کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان‌ها گفت: پرداخت ها، تحویل کالا به کشاورز و رصد به موقع انجام شود و هماهنگی استان با مجری استان به درستی صورت گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید