Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

خراسان جنوبی دارای رتبه دوم تولید زعفران

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سالانه حدود 300 کیلوگرم قرص زعفران، 2 تن و 200 کیلوگرم پودر ، 2 تن عصاره و بیش از سه هزار لیتر نوشیدنی زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود، گفت: فرآوری و صادرات مناسب محصولات مزیت دار استان را نیازمند حمایت ملی است و در زمینه فرآوری این محصول هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم.

خراسان جنوبی دارای رتبه دوم تولید زعفران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد  از افزایش سطح کشت زعفران در خراسان جنوبی خبر داد. و ادامه داد:سطح  کشت زعفران در استان را 17 هزار و 152 هکتار اعلام  است که  شهرستان قاینات با پنج هزار و 88 هکتار سطح  کشت و تولید 22 تن و 738 کیلوگرم زعفران، رتبه نخست تولید این محصول را در استان دارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون فصل کشت پیاز زعفران در استان افزود: پیاز زعفران به قیمت هر کیلوگرم پنج هزار تومان تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد و برای تامین آن در حال حاضر مشکلی در استان وجود ندارد.

قوسی ادامه داد:  خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران و رتبه دوم تولید این محصول در کشور را دارد، و  در حال حاضر 32 هزار و 282 بهره‌بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که خرده‌مالکی مشکل عمده استان در این حوزه محسوب می‌شود.و همچنین صادرات این محصول از مبدا استان انجام می‌شود اما تعرفه‌های بالای صادراتی سبب شده بازار کشور‌های پرمصرف مانند هندوستان در اختیار کشور‌های دیگر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالا‌ها و محصولات سبب کاهش انگیزه کشاورزان می‌شود، افزود: سال گذشته 70 هزار و 155 کیلوگرم زعفران خشک از مزارع خراسان جنوبی برداشت شد که با توجه به کیفیت و نوع جمع‌آوری محصول از کیلویی هفت میلیون تومان تا 12 میلیون تومان به فروش رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید