Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جلسه مشترک تفاهم نامه پیشرفت و آبادانی بخش کشاورزی شهرستان رشتخوار

جلسه مشترک سازمان جهاد کشاورزی و بنیاد علوی با محوریت بررسی اجرای تفاهم نامه طرح پیشرفت و آبادانی بخش کشاورزی شهرستان رشتخوار در حوزه آب و خاک و امور دام عصر روز پنجشنبه با حضور قائم مقام سازمان، مدیر امور دام، مدیر آب و خاک، نمایندگان بنیاد علوی و مدیر شهرستان رشتخوار برگزار شد.

برگزاری جلسه مشترک تفاهم نامه پیشرفت و آبادانی بخش کشاورزی شهرستان رشتخوار

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حضور بنیاد علوی در کنار جهاد کشاورزی به عنوان فرصتی است که باید غنیمت شمرد. علی رغم اینکه این نهاد هیچ مسئولیتی برای اجرای پروژه های حوزه قنوات ندارد این موضوع در صدر برنامه‌های بنیاد علوی قرار گرفته و به عنوان ظرفیتی برای کمک به پیشرفت و آبادانی بخش کشاورزی شهرستان یاد می شود. قاعدتاً اگر این تفاهم نامه در سطح وزارت جهاد کشاورزی و بنیاد علوی کشور منعقد شود ثمرات بسیاری برای کشاورزی کشور خواهد داشت.

جواد اسماعیلی با اشاره به نقد بودن اعتبارات بنیاد علوی  به موانع نقدینگی مالی پروژه های جهادکشاورزی اشاره نمود و افزود: اینجا دور هم جمع شده ایم که این موانع را رفع کنیم برای ما هم خیلی جذاب خواهد بود که پروژه ها با سرعت بیشتری اجرا شود. آنچنانکه مستحضرید هر چقدر اجرای پروژه طولانی تر باشد هزینه های اضافه مترتب خواهد بود. هنر ما باید این باشد که از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم بر اساس زمان‌بندی بنیاد علوی ما هم منابع مالی را در خدمت اجرا بگذاریم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: ممکن است نسخه ای که در استان یزد اجرا شده نتواند در رشتخوار پیاده سازی شود از این جهت که سطح درآمدی روستائیان شهرستان رشتخوار پایین تر است این بدان معنا نیست که ما به آن توجه نکنیم و از این شیوه استفاده نکنیم بلکه باید بررسی کنیم چه راهکارهایی را می توانیم تبیین کنیم که به مفاد تفاهم‌نامه مشترک برسیم.

وی اذعان داشت: شهرستان رشتخوار  بر اساس ظرفیت بنیاد علوی برای اجرای طرح پیشرفت و آبادانی بخش کشاورزی پیشنهاد شده است. از آنجاکه بنیاد علوی در این شهرستان حضور فعال دارد، از مشاورین رئیس سازمان خواسته‌ایم که مطالعه نمایند نقشه راهی را پیشنهاد دهند که چگونه می توانیم برای پیشرفت و آبادانی منطقه کمک کنند. جهادکشاورزی در کنار بنیاد علوی خواهد بود تا به اهدافمان بیشتر نزدیک شویم.

قائم مقام سازمان جهادکشاورزی تاکید کرد: هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد تا در اجرای این تفاهم نامه خللی ایجاد شود برای ما خیلی مهم است که امسال بنیاد علوی ۳ میلیارد تومان اعتبار برای احیاء قنوات هزینه می کند که به جمع اعتبارات ما اضافه می‌شود و تعداد بیشتری قنات قابلیت لایروبی و مرمت خواهد داشت.

جواد اسماعیلی با اشاره به تجربه سالیان گذشته جهادسازندگی گفت: هرجا مشارکت مردم را اجرای پروژه ها لحاظ کرده‌ایم هم ماندگاری و مانای بیشتری داشته است هم توانسته ایم با اعتبار بیشتری کار کنیم پروژه مطلوب‌تری تحویل دهیم. از آنجا که بنیاد علوی حداکثر سه ماه را برای اجرا و تحویل پروژه در نظر گرفته‌است ما نیز باید تمام ظرفیت هایمان را برای تامین اعتبار سهم جهادکشاورزی در این مدت مهیا کنیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان گفت خراسان رضوی بیشترین تعداد قنوات را در دارد و هرساله بیشترین اعتبار قنوات را دریافت می کند از نظر ردیف اعتباری تا سال گذشته قنوات ردیف اعتباری مجزا نداشته است لیکن با پیگیری هایی که از طریق مجمع نمایندگان استان انجام شد ردیف اعتباری مستقل برای قنوات در بودجه دیده شد. اعتبار قنوات به صورت نقد و اقساط است اعتباری که امسال مصوب شده در بخش نقدی هنوز به هیچ استانی ابلاغ نشده است. اعتبارات یا ملی است یا استانی.

جعفر جوادی افزود: با سازمان برنامه بودجه تفاهمنامه امضا کرده‌ایم که در ردیف اعتبارات استانی به ما اجازه دهند امانی کار کنیم اما در ردیف اعتبارات ملی آیین نامه اجازه امانی کار کردن را به هیچ استانی نمی دهد. ما در استان خراسان رضوی انجمن مقنیان خراسان رضوی را به صورت پایلوت ایجاد کرده ایم که مورد استقبال وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته و مقرر گردید کل استانها از تجربه خراسان رضوی این انجمن را الگوبرداری کنند. 

جوادی ادامه داد: این تجربه اول ما نیست ما طی سالها تجربه همکاری با ارگان های همسو مشابه بنیاد برکت را داشته‌ایم بنابراین استقبال می کنیم از که نهادی در کنار ما قرار بگیرد مشارکتی بتوانیم حجم عملیات را بالا ببریم. اولین سال این همکاری ها را با قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شروع کردیم سهم مشارکت هر دو ارگان تجمیع شد و به لطف خدا رضایت مردم حاصل شد هم اکنون هم در چارچوب قوانین و مقررات از این همکاری استقبال می‌کنیم.

نماینده بنیاد علوی کشور گفت: با نمایندگان قنوات شهرستان رشتخوار جلساتی برگزار و توافقنامه برای آنها تشریح گردید. حکیم آبادی افزود: توافقنامه ای بین بنیاد علوی و نماینده قنات تنظیم می گردد که مبنای کار خواهد بود. 50درصد مبلغ توافقنامه به عنوان آورده توسط بنیاد علوی تعهد خواهد شد. صورت وضعیت شماره1 به محض شروع کار تنظیم می گردد که طبق توافق نامه ۲۰درصد از کل توافقنامه خواهد بود. تا زمانی که نماینده قنات کارهای اداری را انجام دهد ۲۰ روز طول خواهد کشید و تا آن زمان ۲۰ درصد کار اجرا خواهد شد سپس طی بازدید نماینده بنیاد پیشرفت کار و حجم عملیات انجام شده بررسی می گردد اگر ۴۰درصد کار اجرا شده باشد صورت وضعیت شماره 2 تنظیم و پرداخت خواهد شد.

قائم مقام سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در خصوص بخش امور دام این تفاهم نامه گفت: برای اینکه به تفاهم نامه مشترک برسیم از شهرستان باید یک صدا بیرون می آید پروژه اصلاح نژادی بنیاد علوی باید زیر نظر مدیریت امور دام جهادکشاورزی اجرا شود. نمی شود توافقی کنیم تفاهم‌نامه ای ببندیم اما  نصفه و نیمه رها شود ممکن است تعارضاتی در شهرستان ایجاد شود. 

جواد اسماعیلی افزود: باید اجازه دهیم بنیاد علوی  مدیریت را خودشان انجام دهند صدور حواله را هم به خودشان واگذار نماییم که طبق چارچوبهای ما در جهاد کشاورزی قرار گیرد طرح اصلاح نژادی هم توسط خودشان انجام شود اما ما باید نظارت مان را بیشتر کنیم.

مدیر امور دام سازمان گفت نهاده برای کنسانتره در بعضی شهرستان از جمله رشتخوار با تخصیص ۱۰ درصد افزایشی در نظر گرفته شده است سهمیه جو شهرستان ۱۴۱۵ تن بوده و ۵۰۰ تن از محل سفر استاندار تخصیص داده شد که در مجموع ۱۹۱۵ تن برای شهرستان رشتخوار در نظر گرفته شده است که برای دام اصلاح نژادی تخصیص خواهد شد.

احمد داوطلب زرقی ادامه داد: نهاده متعلق به کل دام شهرستان است ولی شاخص هایی مثل هویت گذاری و بیمه دام وجود دارد که آمار دام موجود شهرستان را محرز می کند ۹۵% هویت گذاری در شهرستان انجام شده نظارت بر نهاده ها ممکن است در جهاد کشاورزی شهرستان باتوجه  به محدودیت نیرو نهایتا بتواند ۲۰ تناقض را در رصدوپایش ها کشف کند حال آنکه شما در بنیاد علوی دهستان اشراف کامل تری به دام موجود دارید و خیلی موارد بیشتری می توانید در نظارت های تان پیدا کنید تا نهاده به دست افراد واقعی برسد و تنش های اجتماعی پیش نیاید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید