Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

پیشرفت 100 درصدی شبکه فرعی اراضی پایاب سد خداآفرین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: عملیات اجرایی شبکه فرعی اراضی پایاب سد خداآفرین در بخش های مختلف 98 الی 100 درصد پیشرفت داشته و در مرحله تحویل موقت است.

پیشرفت 100 درصدی شبکه فرعی اراضی پایاب سد خداآفرین

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه بررسی وضعیت طرح تامین آب و اجرای شبکه های اصلی و فرعی اراضی پایاب سدخداآفرین در محل فرمانداری شهرستان خداآفرین با حضور حسین حاتمی نماینده مردم شهرستانهای کلیبر ، هوراند و خداآفرین ، فرماندار شهرستان خداآفرین و  رئیسی معاون شرکت آب منطقه ای برگزار شده بود با اعلام این مطلب گفت: در شهرستان خداآفرین در بدترین شرایط اعتباری دولت، در 5290 هکتاراز اراضی ملی تحت عنوان طرح توسعه و 4000 هکتار از اراضی غیر ملی تحت عنوان طرح بهبود هم شبکه اصلی اراضی پایاب سد خداآفرین و هم شبکه فرعی آن اجرایی شده است که البته پیشرفت شبکه فرعی نسبت به شبکه اصلی بیشتر بوده و در بخشهای مختلف 98 الی 100 درصد آن به پایان رسیده و در مرحله تحویل موقت می باشد و برخی موارد هم وجود دارد که منابع آن تامین شده و در حال اتمام می باشد. 

وی افزود: طبیعتاً زیر کشت رفتن این اراضی انتظاری است که در شهرستان وجود دارد که این امر نیز مستلزم اتمام عملیات اجرایی طرح شبکه اصلی و تزریق آب به آن و به کار گیری شبکه فرعی اجرا شده می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه طرح شبکه اصلی آن تاکنون تامین اعتبار نشده است گرچه طی جلسات اخیر در راستای طرحهای مربوط به شعار سال و طرح های بخش کشاورزی موثر در رشد 8 درصد اقتصادی بخش کشاورز ، طرح مذکور به عنوان یکی از طرح های مشترک فی مابین سازمان جهادکشاورزی و سازمان آب منطقه ای و تکمیل شبکه اصلی آن مطرح شده است.

 فتحی با اشاره به اختلاف مابین مناطق آزاد و سازمان جهادکشاورزی در مورد تحویل طرح گفت: انتظار می رود با پیشرفت فیزیکی 100 درصدی پروژه، حداقل در مناطقی که آب آن تامین شده است، پروژه تحویل داده شود تا ایرادها و مشکلات احتمالی آن در تحویل موقت برطرف گردد.

وی در مورد مشکلات شبکه های تکمیل شده داخل اراضی افزود: یک مشکل به عدم تامین آب از سوی سازمان آب بر می گردد که با توجه به عدم وجود آب در شبکه تحویل پروژه دچار مشکل شده است و مشکل دیگر وجود چند مورد معارض است که در صورت حل پروژه تحویل داده خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در مورد طرح حاشیه ارس گفت: در منطقه عاشقلو هزینه ها تامین برق پرداخت شده و در صورت تکمیل تیرگذاری و تامین برق مورد نیاز پمپاژ، این منطقه به زیر کشت خواهد رفت.

وی اظهار داشت: تعهدات سازمان جهادکشاورزی انجام گرفته است و در صورت مساعدت سازمان آب و منطقه آزاد و تحویل پروژه چهره منطقه تغییر اساسی خواهد یافت و هزینه های فراوانی(حدود1500 میلیارد تومان) که در بدترین شرایط اعتباری به این پروژه اختصاص یافته است به ثمر خواهد نشست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید نمود: امیدواریم با اجرای شبکه اصلی پایاب سد خداآفرین توسط شرکت آب منطقه ای این طرح به زودی به بهره برداری برسد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید