Iranian Agriculture News Agency

نظمی در گفتگو با ایانا خبر داد:

بکارگیری آفت کش های گیاهی طبیعی در کنترل کرم قوزه پنبه در خداآفرین

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین از بکارگیری آفت کش های گیاهی طبیعی (ماترین) در کنترل کرم قوزه پنبه برای شکستن مقاومت آفت به سموم شیمایی در شهرستان خداآفرین خبر داد.

بکارگیری آفت کش های گیاهی طبیعی در کنترل کرم قوزه پنبه در خداآفرین

رشید نظمی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ضمن بیان این مطلب افزود: مقاومت ایجاد شده در حشرات یک تغییر ژنتیکی قابل وراثت است که به صورت تغییر در حساسیت جمعیت آفت نسبت به حشره کش ایجاد شده و باعث عدم نتیجه گیری یا کاهش تاثیر سموم در مبارزه شیمیایی در مزرعه می شود. همه آفات توانایی یکسانی برای بروز مقاومت نسبت به سموم و حشره کش ها را ندارند بعضی ها زودتر مقاوم می شوند و بعضی ها دیرتر. آفاتی مانند شب پره پشت الماسی یا بید کلم، کرم غوزه پنبه، برگخوار چغندرقند، کرم سیب، شته ها، سفیدبالک، تریپس و کنه ها به مرور زمان نسبت به سموم و حشره کش ها مقاومت نشان می دهند و سموم برای مبارزه با آنها کم تاثیر می شود.

وی با اشاره به اینکه مقاومت آفات به سمهای مصرفی باعث تهدید سلامت محصول و مصرف کننده، تهدید امنیت غذایی و افزایش هزینه های تولید می شود گفت: با ایجاد مقاومت آفات نسبت به سموم و حشره کش ها در مزرعه کشاورزان به دلیل عدم آگاهی از بروز مقاومت ایجاد شده، اولین اقدامی که انجام می دهند بالا بردن دز مصرفی سم یا حشره کش و افزایش تعداد دفعات سمپاشی می باشد که باعث افزایش هزینه های تولید شده و اثرات مخربی بر روی محیط زیست گذاشته و سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی سلامت انسان را تهدید می کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین به روشهای جلوگیری از مقاومت آفات به سموم و کاهش مصرف آنها اشاره کرده و گفت: تنظیم تاریخ کشت، تنظیم دورهای آبیاری، استفاده از فرمون های جنسی، انجام هرس و شخم های به موقع، مبارزه با زمستان گذرانی آفات، استفاده از روشهای غیرشیمیایی و بیولوژیک در کنار روشهای شیمیایی و در نهایت تقویت زمین با استفاده از کودهای مناسب و بکارگیری صحیح از عناصر غذایی برای تغذیه گیاهان از جمله روشهای جلوگیری از مقاومت آفات به سموم می باشد.

وی در پایان خاطرنشان شد: شهرستان خداآفرین با سطح زیر کشت یک هزار هکتار پنبه در سال زراعی  1399-1400 اصلی ترین تولید کننده این محصول در استان آذربایجان شرقی می باشد و بکارگیری سموم بی خطر از اهداف ارتقا کیفیت الیاف تولیدی از پنبه این شهرستان می باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید