Iranian Agriculture News Agency

رییس جهاد کشاورزی کردستان:

گرانی کودهای کشاورزی فقر اراضی کشاورزی را به دنبال دارد

رییس جهاد کشاورزی استان کردستان گرانی کودهای کشاورزی و کمبود مواد مورد نیاز را عوامل نگرانی برای کشاورزی بیان کرد.

گرانی کودهای کشاورزی فقر اراضی کشاورزی را به دنبال دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان،  فرید سپری، در جلسه ستاد کشت‌های پاییزه کردستان در سالن جلسات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: کردستان با ۲۹۱۳۷ کیلومتر مربع وسعت (۱٫۷ وسعت کشور) دارای بیشتر از ۱٫۲ میلیون هکتار اراضی قابل کشت می‌باشد که سطح زیر کشت سالانه در استان ۷۶۰ هزار هکتار و بین ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار هکتار سالانه بصورت آیش است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲درصد اراضی کشاورزی استان به صورت آبی است و از این میزان ۵۹ درصد کشت آبی بصورت آبیاری تحت فشار می‌باشد افزود: ۸۸ درصد اراضی کشاورزی استان نیز به صورت دیم است، در حالی که در سطح کشور به طور میانگین ۴۶ درصد اراضی آبی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: کردستان ۳٫۱ میلیون واحد دامی دارد و سالانه۳۱۰۰۰ تن گوشت قرمز تولید می کند.

سپری ظرفیت سیلوهای استان را ۷۰۰هزارتن اعلام کرد و افزود: ۳۴۰ هزارتن ظرفیت سیلویی دیگر در حال ساخت است.

وی ظرفیت بخش شیلات استان را۱۰۷۰۰ تن ذکر و عنوان کرد: سهم بخش کشاورزی و دامپروری در تولید ناخالص داخلی استان(GDP) معادل ۲۵ درصد و در اشتغال معادل ۳۰ درصد است.

این مقام مسئول توجه به کشاورزی حفاظتی و زیرشکنی را بسیار مهم دانست و از سرمایه گذاران خواست حتما در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اعلام اینکه در سال‌های خک بدسبزی شدید داریم، اقدامات سازمان متبوع خود را تشریح کرد. وی اعلام کرد که با توجه به کهنه بودن وسایل کشاورزی استان باید در این مورد جوانسازی صورت بگیرد.

سپری کشت قراردادی را برای کشاورزان و مجتمع‌های مربوطه بسیار مفید دانست.

پراکنش پراکندگی در استان را متفاوت دانسته و عدم تناسب فصل کشت با فصل بارش را از دیگر مشکلات دانست و افزود: اکثر زمین‌های مستعد در شرق استان واقع اند در حالیکه بیشترین بارندگی در مناطق غربی استان اتفاق می افتد.

این مقام مسئول گفت: در حالی که ۷ درصد روان آبهای کشور در کردستان است اما اکثر کشت استان به صورت دیم صورت می‌گیرد و این یکی از مشکلات بزرگ ما مخصوصاً در سال‌های خشک است.

رییس جهاد کشاورزی کردستان گفت: مصرف کود فسفاته به علت گرانی بسیار کم شده و به همین جهت حدود دو سوم اراضی استان فقر فسفر دارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید