Iranian Agriculture News Agency

نماینده نظام صنفی کشاورزی کردستان:

امهال وام کشاورزان خسارت دیده در کردستان هنوز اجرایی نشده است

نماینده نظام صنفی کشاورزی کردستان گفت: امهال وام کشاورزان خسارت دیده یکی از مصوبات هیات وزیران در تیر امسال بود که این مهم تاکنون در استان اجرایی نشده است.

امهال وام کشاورزان خسارت دیده در کردستان هنوز اجرایی نشده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سید حسین رحیمی، در جلسه ستاد کشت های پاییزه استان که با حضور سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد،  اظهار داشت: امسال علاوه بر خشکسالی بیشترین ضرر را عدم توانایی مالی برای خرید کود و سم به کشاورزان وارد کرد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر حمایت و پشتیبانی از تولید تاکید کردند و در این بین کشاورزان یکی از مهمترین تولیدکنندگان کشور هستند که نیاز به توجه ویژه دارند.

نماینده نظام صنفی کشاورزی کردستان افزود: براساس مصوبه هیات وزیران در ۱۹ تیرماه سال جاری وام‌های کشاورزان خسارت دیده باید امهال می‌شد ولی تاکنون این مهم در کردستان اجرایی نشده است.

رحیمی با بیان اینکه مسوولان بانک‌ها باید در سال‌های خشکسالی از کشاورزان حمایت کنند، یادآور شد: در راستای برداشتن موانع در مسیر تامین امنیت غذایی کشور علاوه بر امهال وام‌های کشاورزان اعطای تسهیلات ارزان قیمت به آنها هم باید در اولویت قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر درآمد مردم کردستان وابسته به بخش کشاورزی است،اظهار داشت: کاهش درآمد در این بخش موجب افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها می شود لذا می طلبد در این رابطه حمایت بیشتری از این قشر صورت گیرد.

بارش در کردستان ۳۳ درصد کاهش یافت

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان  هم در این جلسه اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ میزان بارش استان ۳۰۲ میلی‌متر که در مقایسه با سال ماقبل آن که ۵۲۳ میلی‌متر بوده ۴۲ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت (۳۰ سال) هم ۳۳ درصد کاهش داشته است.

علی پناهی  با اشاره به اینکه براساس پیش بینی انجام شده وضعیت بارش در فصل پاییز سال جاری هم مطلوب نیست، اضافه کرد: بیشترین کاهش بارش هم مربوط به غرب کشور با ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به شرایط نرمال بلند مدت است.

وی با اشاره به اینکه براساس نقشه‌های هواشناسی میزان بارش در زمستان در محدوده نرمال بلندمدت قرار می‌گیرد،گفت: در این فصل هم دراین استان بجای بارش برف بیشتر شاهد بارندگی خواهیم بود.

عضو بنیاد توانمندسازی گندمکاران کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه بیشتر درآمد کشاورزان کردستانی از کشت گندم دیم است، اظهار داشت: کشاورزان ما توانایی خرید کودهای شیمایی از جمله فسفاته که قیمت آن هر کیسه  چهار میلیون ریال شده است را ندارند.

عبید رستمی بر معرفی رقم مناسب کلزا برای کشت در آب وهوایی کردستان تاکید کرد و گفت: تنوع ارقام کلزا زیاد است و کشاورزان ما نمی‌دانند کدام رقم در این استان بیشترین بازدهی را دارد.

وی خواستار توجه بیشتر مسوولان کشوری به مشکلات کشاورزان شد و  گفت: یکی از مشکلات کشاوزان به افزایش قیمت سرسام آور ادوات کشاورزی برمی گردد و برای تهیه یک دستگاه تراکتور باید هفت سال در نوبت باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید