Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

حمایت از تولید دانه‌های روغنی و پنبه با کشاورزی قراردادی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در این دوره تلاش می‌کنیم از کشاورزی قراردادی در بحث دانه‌های روغنی و پنبه حمایت کنیم تا تولید پنبه رونق بگیرد.

حمایت از تولید دانه‌های روغنی و پنبه با کشاورزی قراردادی

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست با نمایندگان تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امیدوارم با کمک بخش خصوصی بتوانیم در حوزه کشاورزی مشکلات را برطرف کنیم تا هم تولیدکننده کار را بدون دغدغه انجام دهد، هم مصرف کننده دسترسی داشته باشد و محصول با کیفیت را در اختیار بگیرد.

وی در رابطه با حمایت از تولید پنبه در کشور خاطرنشان کرد: پنبه محصول صنعتی است و تولیدات صنعتی جایگاه ویژه‌ای در کشاورزی دارند، این تولیدات ایجاد ارزش افزوده می کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که پنبه نیاز به حمایت ویژه دارد، گفت: زمانی میزان تولید پنبه از شمال تا مرکز کشور وضعیت مناسبی داشت و صنعت نساجی را به خوبی تامین می کرد اما به دلیل عدم حمایت و واردات، تقریباً به ضعیف ترین بخش تبدیل شده است.

وی افزود: در چند سال اخیر حمایت از این بخش از سر گرفته شده و این محصول با کشت قراردادی می تواند وضعیت مطلوبی داشته باشد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: ما در این دوره تلاش می‌کنیم از کشاورزی قراردادی در بحث دانه‌های روغنی و پنبه حمایت کنیم تا تولید پنبه رونق بگیرد.

وی در رابطه با افزایش قیمت شیر در کشور عنوان کرد: در تولید شیر، ارز 4200 تومانی نهاده‌های دامی تامین و به دست دامداران می‌رسد اما باقی بخش تولید شیر شامل یارانه نمی شود و واحد دامداری به عنوان بنگاه تولیدی اگر تولید برایش اقتصادی نباشد، نمی‌تواند تولید را ادامه دهد و دام مولد را به کشتارگاه می‌فرستد، بنابراین نمی‌توانیم کمتر از قیمت تمام شده برای دامدار قیمت تعیین کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: عدد ۶۴۰۰ تومان که برای شیر خام در ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری شده عدد مناسبی است تا به واسطه آن استمرار تولید در دامداری‌ها را داشته باشیم، البته طبیعتاً در قیمت محصولات لبنی هم افزایش ایجاد خواهد کرد. اگر مبنا را تنها بر قیمت مصرف کننده بگذاریم و بر مبنای آن قیمت شیر را تعیین کنیم باعث کاهش تولید شیر در دامداری و حذف دام خواهد شد.

وی با بیان این که دامداری های صنعتی سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند و به راحتی به دست نیامده اند، عنوان کرد: ما باید از تولید‌کننده حمایت کنیم تا منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت برای مصرف کننده نشود، باید بتوانیم قیمت را با ساز و کارهای موجود تعدیل کنیم.

ساداتی نژاد با بیان این که بخشی از افزایش قیمت تخم مرغ به گذشته مربوط می شود، عنوان کرد:  در بخش طیور اتفاقی که در زنجیره تولید می‌افتد به زنجیره مرغ اجداد و ۱۸ ماه قبل باز می‌گردد بنابراین امروز هر تصمیمی بگیریم نمی‌توانید اثر آن را تا هفته آینده ببینید مگر در حوزه واردات یک محصول که در انتهای حلقه زنجیره است.

وی افزود: دلیل افزایش قیمت تخم مرغ، افزایش میزان مصرف آن در زمستان است البته مشکلاتی هم  از قبل در حوزه طیور گوشتی و تخم مرغ داشتیم که بازار را ناپایدار کرده است و با جلساتی که با اتحادیه‌ها داریم در تلاشیم و پایداری را به بازار بازگردانیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با قانون ممنوعیت واردات برنج خارجی در فصل برداشت برنج داخلی تصریح کرد: طبق قانون در بازار برنج، چهار ماه برای حمایت از شالیکاران در زمان برداشت، واردات انجام نمی شود که از اول مرداد تا پایان آبان است و باید به قانون پایبند باشیم.

وی افزود: اگر می خواهیم کمبود برنج را تامین کنیم باید قبل از مرداد و پس از آبان واردات انجام شود و نمی‌شود مدام برای قوانین تبصره ایجاد کرد.

ساداتی نژاد بیان کرد: با ذخیره ای که شرکت بازرگانی دولتی دارد بازار را کنترل می‌کنیم و این به منزله این نیست که ما می‌خواهیم در امور بخش خصوصی دخالت کنیم و فقط قصد تعدیل در بازار را داریم.

وی افزود: میزان تولید به خاطر خشکسالی حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و اثر آن را بر برنج خارجی توسط ذخایر شرکت بازرگانی دولتی کنترل خواهیم کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید