Iranian Agriculture News Agency

خسروی خبر داد:

دوره آموزشی زمستان گذرانی زنبورعسل درشهرستان اردل برگزار شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردل از برگزاری دوره آموزشی با عنوان زمستان گذرانی زنبور عسل در مرکز خدمات جهاد کشاورزی میانکوه این شهرستان خبر داد.

دوره آموزشی زمستان گذرانی زنبورعسل درشهرستان اردل برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سعید خسروی گفت: دوره آموزشی با عنوان زمستان گذرانی زنبور عسل به مربیگری فرج الله نادعلی پور و استقبال حداکثری زنبورداران و علاقمندان به پرورش زنبور عسل و تولید عسل و در راستای  توانمندسازی،  اشتغال، آگاهی بخشی،  رفع مشکلات زنبورداران و نگه داری و پرورش صحیح زنبور عسل  در محل مرکز خدمات جهاد کشاورزی میانکوه برگزار شد.

خسروی با بیان اینکه در این دوره آموزشی در خصوص انواع تغذیه زنبور عسل، نگهداری زنبورستان در زمستان، شرایط نگهداری زنبور عسل در فصول پاییز و زمستان علت مرگ زنبور عسل در زمستان، تغذیه مصنوعی زنبور عسل، روش پوشاندن کندو در زمستان، زمان تغذیه زنبور عسل، بیماری های زنبور عسل، تلقیح مصنوعی زنبور عسل، پرورش زنبور ملکه، انواع مکمل های غذایی مورد نیاز زنبور عسل در دوره پرورش و نگهداری آموزش هایی ارائه گردید،افزایش تولید عسل و افزایش سلامت غذایی را  از دیگر اهداف برگزاری این دوره  آموزشی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دراین دوره آموزشی ۳۰ نفر شرکت نمودند و دوره آموزشی فوق در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید ملی و اشتغالزایی در شهرستان اردل برگزار می شود، افزود: ترویج اقتصاد مقاومتی در بین جوانان و نوجوانان جویای کار، افزایش تولید عسل با کیفیت و افزایش سلامت غذایی نیز از دیگر اهداف برگزاری این دوره های آموزشی بوده است.

مدرس دوره فوق آقای فرج الله نادعلی پور نیز در حاشیه برگزاری این دوره ضمن اشاره به کلیاتی در بحث تغذیه زمستانه یا ( تغذیه پاییزی)کلنی های زنبورعسل افزود: این تغذیه بعد از برداشت عسل و آخرین مهاجرت کلنی های زنبور عسل برای زمستان گذرانی بوده با شربت غلیط انجام گیرد. باید عصرها تغذیه کرده تا غذای زمستانی مورد احتیاجشان را جمع کرده و در شانها ذخیره کنند. زمان تغذیه زمستانی یا پاییزی به دلیل جلو گیری از غارت حتما باید عصر ها بعد از غروب آفتاب و شبها انجام گیرد.

وی همچنین مباحث مختلف و مهمی در خصوص اصول تولید عسل مطرح کرد و از جمله مهمترین مباحث مطروحه می‌توان به،اقدامات لازم بعد از برداشت عسل، نکات لازم برای زمستان گذرانی، اقدامات لازم بعد از آغاز تخم ریزی‌ها در کلونی‌ها، نکات فنی برای تضمین موفقیت در زنبورداری اشاره کرد و در پایان کارگاه پاسخگوی سوالات بهره‌برداران بود.

یدالله بهرامی مسئول ترویج جهاد کشاورزی شهرستان نیز گفت:به‌منظور ارتقای سطح علمی بهره‌برداران، امسال کارگاه‌های آموزشی تغذیه کمکی زنبورعسل، زمستان گذرانی کندو و تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل به صورت مستمر در این شهرستان برگزار شده است.

همچنین، جمشیدی مسئول مرکز خدمات میانکوه نیز هدف از برگزاری این دوره را آموزش و توانمندسازی شرکت کنندگان جهت ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرد و افزود: با توجه به پتانسیل های موجود و سابقه موفق پرورش زنبورعسل در بخش میانکوه شهرستان و اشتغال جوانان در بنگاه های کوچک زودبازده، آگاهی بخشی، رفع مشکلات زنبورداران و نگهداری و پرورش صحیح زنبور این دوره برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید